Τετάρτη, 30 Μαΐου 2012

Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ


Βήματα προόδου παρατηρούνται από τον νέον οργανισμό του Υπουργείου Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων «Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» αναφορικά τόσο με την ταχύτερη έκδοση των σχολικών βιβλίων όσο και με τον εμπλουτισμό τους με ψηφιακές εφαρμογές.
Αυτός ο νέος οργανισμός του Υπουργείου Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων έχει μεταξύ των άλλων ως στόχο την πλήρη ένταξη και ενσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στο Πρόγραμμα Σπουδών και στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική (Ψηφιακό σχολείο).
Ένα πρώτο βήμα αυτής της προσπάθειας έγινε και ήδη τα βιβλία: Γεωγραφίας (Ε-ΣΤ), Ανθολόγιο (Ε΄ & ΣΤ΄), Γλώσσα ΣΤ και Ανθολόγιο (Γ & Δ), εμπλουτίστηκαν με ψηφιακό υλικό.  
Για να τα δείτε μπορείτε να επισκεφτείτε τον ιστότοπο του Υπουργείου Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/auth/listfaculte.php ) και στη συνέχεια να επιλέξετε τα μαθήματα της αρεσκείας σας.
Θα πρότεινα όμως να ανατρέξετε στο Ιστολόγιο του δασκάλου του 50ο Δημοτικού Σχολείου Πατρών, Μακροδήμου Νίκου  (http://blogs.sch.gr/makrodimos/) και στην ενότητα «Εμπλουτισμένα ψηφιακά σχολικά εγχειρίδια», να βρείτε αμέσως το υλικό για κάθε προαναφερόμενο σχολικό βιβλίο.
Εύχομαι οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν τις ψηφιακές εφαρμογές των σχολικών βιβλίων !!!

Τρίτη, 29 Μαΐου 2012

Η στήριξη της Ελλάδας


Με επιστολή τους με τον τίτλο: «Support for Greece», προς τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τον πρόεδρο της ΕΕ και τον πρόεδρο της Κομισιόν, η οποία δημοσιεύεται στην  έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση «Science», 21 Νομπελίστες  με επικεφαλής τον Νομπελίστα καθηγητή Ιατρικής, Harald zur Hausen, (βλέπε στην φωτογραφία), δηλώνουν την υποστήριξή τους προς την Χώρα μας. Οι κορυφαίοι επιστήμονες εκφράζουν την αγωνία τους για την δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Ελλάδα και ζητούν τη βοήθεια των Ευρωπαίων προτείνοντας μια σειρά μέτρων, προκειμένου η Χώρα μας να ξεπεράσει την κρίση και να ανατείλει ξανά ο ήλιος της ελπίδας και της αισιοδοξίας.
Επίσης, ο Γερμανός νομπελίστας Γκύντερ Γκρας (βλέπε στην φωτογραφία) παρεμβαίνει ξανά στην πολιτική συζήτηση με ένα ποίημα, αυτή τη φορά για την Ελλάδα. Υπερασπίζεται τους Έλληνες και την Ελλάδα και  κατηγορεί τους Ευρωπαίους εταίρους της ότι της κόβουν την «ανάσα ζωής» με τα μέτρα λιτότητας που επιβάλλουν κάθε τόσο. 

Και εμείς τι κάνουμε; Οι πολιτικοί μας διατυπώνουν ανούσιες και διαφορετικές απόψεις, μαλώνουν, συναγωνίζονται ποιος θα κυβερνήσει, ενώ η Χώρα βιώνει υπαρξιακή αγωνία. Αποτέλεσμα όλων αυτών να περνά πολύτιμος χρόνος χωρίς να λαμβάνεται  ένα μέτρο που θα συμβάλει στην βελτίωση της κατάστασης.
Πρέπει σύντομα να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχουν πολλές λύσεις παρά μόνο μία. Οι πολιτικοί μας να ομονοήσουν και να κοιτάξουν το συμφέρον της Πατρίδας μας, σχηματίζοντας μια ισχυρή και με περισσότερη πολιτική αντιπροσώπευση Κυβέρνηση, που θα βγάλει την Χώρας μας από το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει. Προσδοκούμε !!! 

Ένα καράβι μικρούς ποιητές


Με αφορμή την επιτυχημένη εκδήλωση στην οποία έγινε η παρουσίαση του βιβλίου των μαθητών του 35ου Δημοτικού Σχολείου της Πάτρας «Το ταξίδι των μικρών ποιητών: …Τα παιδιά γράφουν ποιήματα…», ο φίλος Θόδωρος Θανόπουλος μου έστειλε ένα μικρό video με τον τίτλο «Ένα καράβι μικρούς μαθητές».
Το video αυτό το έφτιαξε με αφορμή μια ανάλογη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε από το 1ο και 3ο Δημοτικά Σχολεία Κ. Αχαϊάς το σχολικό έτος 2002-03 και το επένδυσε με μουσική. Δείτε το !!!
video

Δευτέρα, 28 Μαΐου 2012

Οι προσδοκίες του εκπαιδευτικού στην τάξη


Πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν σήμερα ότι το σχολικό περιβάλλον γίνεται θετικότερο, όταν ο εκπαιδευτικός έχει πεισθεί ότι όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν. Με άλλα λόγια έχει πρόθεση να προσκαλέσει τον μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία εκφράζοντας, όταν του δίνεται η ευκαιρία, την εμπιστοσύνη του σ’ αυτόν. Για τον σκοπό αυτό:
  • προσπαθεί να βρει κάτι καλό σε κάθε παιδί,
  • αρνείται να δεχθεί το «δεν μπορώ να το μάθω αυτό»,
  • ενδιαφέρεται πραγματικά για τους μαθητές του ως άτομα και όχι απλώς ως μαθητές,
  • εφαρμόζει τους σχολικούς κανόνες δίκαια και απαρέγκλιτα και τέλος
  • δε δέχεται δικαιολογίες για την κακή απόδοση.
 Αυτή η αγωγή της πρόσκλησης και του χαρακτήρα δε διδάσκεται ούτε με λόγια ούτε σε καθορισμένη διδακτική ώρα, αλλά με τη στάση, τις πεποιθήσεις και το καθημερινό παράδειγμα του εκπαιδευτικού. 

ΠΗΓΕΣ:
DELISLE, J. (1998). Απόδοση σεβασμού και αρμοδιότητας στο αναλυτικό πρόγραμμα και στη διδασκαλία. Στο βιβλίο ΚΩΣΤΑΡΙΔΟΥ – ΕΥΚΛΕΙΔΗ, Α., Τα κίνητρα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
SCHUNK, D., PINTRICH, P., MEECE, J. (2010). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση (μεταφραση). Αθήνα: Gutenberg.

Κυριακή, 27 Μαΐου 2012

Οι πρωτιές των ελλήνων αθλητών


Ο Λευτέρης Κοσμίδης κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στις ασκήσεις εδάφους στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ενόργανης γυμναστικής στο Μονπελιέ και ο Βλάσης Μάρας το χάλκινο μετάλλιο στο μονόζυγο.
Η νίκη αυτή των ελλήνων αθλητών της ενόργανης γυμναστικής έδωσε ανάσες ελπίδας και αισιοδοξίας στους έλληνες πολίτες, που αυτόν τον καιρό δοκιμάζονται και ταυτόχρονα έδειξε ότι υπάρχει και αυτή η Ελλάδα, η Ελλάδα που αγωνίζεται, η Ελλάδα που προσπαθεί !!!
Απομένει τώρα να δείξουν τον δρόμο της νίκης και οι πολιτικές δυνάμεις της Χώρας παραμερίζοντας τις διαφορές τους, την γκρίνια και τη μιζέρια τους. Η Χώρα πρέπει να σταθεί όρθια, πρέπει να κυβερνηθεί !!!     

Σάββατο, 26 Μαΐου 2012

Βλέπουν τον ήχο … ακούνε τα σχήματα … αισθάνονται τα χρώματα…


Το φαινόμενο κατά το οποίο ένα ερέθισμα (π.χ. η ήχος της καμπάνας), προκαλεί  την αυτόματη και ασυνείδητη εμπειρία ενός άλλου είδους ερεθίσματος (π.χ. οπτική αντίληψη ενός σχήματος ή ενός χρώματος) ονομάζεται συναισθησία.  
Αυτή η νευρολογική ανάμειξη των αισθήσεων, που συνήθως εμφανίζεται σπάνια σε ένα κατά τα άλλα υγιές άτομο, έχει ως αποτέλεσμα το άτομο αυτό να βιώνει ταυτόχρονα δύο ή και περισσότερες αισθήσεις. Με άλλα λόγια η εμφάνιση ενός ερεθίσματος δημιουργεί στο άτομο εντυπώσεις που κανονικά θα προέρχονταν από άλλες αισθήσεις.

Το φαινόμενο της συναισθησίας αποτέλεσε θέμα υψηλού επιστημονικού ενδιαφέροντος και κυρίως από την σκοπιά της ψυχολογίας. Έτσι ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Sussex του Ηνωμένου Βασιλείου, Jamie Ward, μελέτησε το θέμα και προϊόν αυτής της μελέτης είναι και το βιβλίο με τον τίτλο: «Ο βάτραχος που κόαζε μπλε», που την επιστημονική επιμέλεια για την ελληνική γλώσσα την είχαν οι πανεπιστημιακοί: Σταυρούλα Σαμαρτζή και Αργυρώ Βατάκη και την εκδοτική επιμέλεια οι εκδόσεις: Πεδίο (2009).

Σας προτείνω να το διαβάσετε !!!

Παρασκευή, 25 Μαΐου 2012

Πειράματα Φυσικών Επιστημών με απλά υλικά

 Τα πειράματα Φυσικής με απλά υλικά προτείνονται από το ισχύον πρόγραμμα Σπουδών τόσο του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου για το μάθημα των Φυσικών Επιστημών και της Μελέτης Περιβάλλοντος.
Ένα αξιόλογο Ιστολόγιο με αυτό το περιεχόμενο είναι: http://tinanantsou.blogspot.com/
Είμαι σίγουρος ότι τα περιεχόμενά του θα βοηθήσουν πολύ τον εκπαιδευτικό!!! 

Πέμπτη, 24 Μαΐου 2012

Κατασκευή μηνυμάτων με κόμικς


 «Τα κόμικς (αγγλ. comics), που είναι γνωστά και ως ένατη τέχνη, είναι μια μορφή οπτικής τέχνης που αποτελείται από εικόνες που συνήθως συνδυάζονται με κείμενο, το οποίο συχνά βρίσκεται σε συννεφάκια κειμένου ή λεζάντες» (ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ).
Χρησιμοποιώντας αυτή την «τέχνη» ο εκπαιδευτικός μπορεί να κατασκευάσει, γιατί όχι και με τους μαθητές του, μικρούς διαλόγους που σχετίζονται με τη διδακτέα ύλη των μαθημάτων. Αυτό θα το κατορθώσει, αν χρησιμοποιήσει ένα πολύ καλό λογισμικό το toondoo που θα το βρει στην ηλεκτρονική διεύθυνση  http://www.toondoo.com .
Για να δείτε το αποτέλεσμα μιας τέτοιας προσπάθειας Πατήστε εδώ. Στο συγκεκριμένο έργο η εκπαιδευτικός Κατερίνα Καραντζή προβάλλει το Παιδαγωγικό - Διδακτικό μήνυμα:
  •  Δίδαξέ με και θα το ξεχάσω!
  •  Δείξε μου και το θυμηθώ!
  •  Βάλε με να συμμετέχω και θα το καταλάβω!

Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012

Κατασκευή μουσικών οργάνων

 
Αν θέλετε να πάρετε πρωτοποριακές ιδέες γύρω από διάφορες κατασκευές εικαστικού περιεχομένου,  δείτε ένα μικρό άλμπουμ φωτογραφιών. Οι φωτογραφίες δείχνουν τις κατασκευές μουσικών οργάνων που δημιούργησαν οι μαθητές της Β΄τάξης του 26ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών στο πλαίσιο ενός project.  Αυτό το project το υλοποίησαν δύο φοιτήτριες του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών κατά τη διάρκεια των πρακτικών τους ασκήσεων στα σχολεία. Πατήστε εδώ  για να δείτε τα εργα των μαθητών.

Τρίτη, 22 Μαΐου 2012

Αυταρχικός και δημοκρατικός δάσκαλος


Αυταρχικός δάσκαλος
 
Δημοκρατικός δάσκαλος
Είναι αφεντικό.
Είναι ηγέτης.
Έχει φωνή σκληρή.
Έχει φωνή φιλική.
Επιβάλλεται με τη διαταγή, τη δύναμη, το φόρτο εργασίας.
Επιβάλλεται με την πρόσκληση, την επιρροή, την παρώθηση.
Απαιτεί συνεργασία.
Κερδίζει τη συνεργασία.
Λέει: «Θα σου πω τι πρέπει να κάνεις».
Λέει: «Θα σου πω τι θα κάνω εγώ».
Επιβάλλει ιδέες.
Προτείνει ιδέες.
Εξουσιάζει.
Καθοδηγεί.
Κατακρίνει.
Ενθαρρύνει.
Συστηματικά ψέγει και τιμωρεί.
Αναγνωρίζει το επίτευγμα και βοηθά.
Λέει: «Εγώ θα σου πω», κι ακόμα, «Εγώ αποφασίζω, εσύ να υπακούς».
Συζητά και ακόμα, λέει: «Σου υποβάλλω μια ιδέα, για να σε βοηθήσω να αποφασίσεις».
Έχει την αποκλειστική ευθύνη του αφεντικού.
Μοιράζεται συλλογικά την ευθύνη.

Πηγή:
Ντραϊκωρς, Ρ. & Κάσσελ, Π. (1998). Πέτα μακριά το ραβδί σου. Πειθαρχία χωρίς δάκρυα (μετάφραση), σελ. 29. Εκδόσεις Θυμάρι.