Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου 2012

Πώς γερνάει ο εγκέφαλος;



Στο "Science" του «Βήματος» στις 13/9/2012 δημοσιεύτηκε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο σχετικό με τη γήρανση του εγκεφάλου. Στο άρθρο αυτό υπογραμμίζεται ότι: «Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Νιουκάσλ αποκάλυψαν τον μηχανισμό γήρανσης των νευρώνων. Το νέο επίτευγμα που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Aging Cell» ανοίγει δρόμους σε ό,τι αφορά την κατανόηση σοβαρών νόσων που συνδέονται με γήρανση και εκφύλιση του εγκεφάλου όπως η νόσος του Πάρκινσον,  η νόσος των κινητικών νευρώνων και η άνοια». Για να διαβάσετε όμως περισσότερα, Πατήστε εδώ.

Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2012

Νέα Προγράμματα σπουδών και εκπαιδευτικό λογισμικό


 
 
 Στο πάντα ενημερωμένο για τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης ιστολόγιο, «Στο τελευταίο θρανίο της Πάτρας» (http://teleytaiothranio.blogspot.gr/), βρήκα τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των νέων πιλοτικών προγραμμάτων σπουδών για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καθώς και το πιστοποιημένο εκπαιδευτικό λογισμικό (σε online μορφή). Τις παραθέτω για περισσότερη ενημέρωση.
Νέα πιλοτικά προγράμματα σπουδών: Πατήστε εδώ

Εκπαιδευτικό λογισμικό:   Πατήστε εδώ

Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2012

«Ο μικρός Ευκλείδης»





Ένα «όνειρο» πολλών μελών της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (Ε.Μ.Ε.) για να εκδοθεί ένα μαθηματικό περιοδικό για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου έγινε πραγματικότητα.  Το πρώτο τεύχος του « μικρού Ευκλείδη» κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2004 και αγκαλιάστηκε από πολλούς μαθητές και δασκάλους.
Ο «μικρός Ευκλείδης», φιλοξενεί στις χαρούμενες και διασκεδαστικές σελίδες του σταυρόλεξα, παιχνίδια, εικόνες, σχέδια, απλές ιστοριούλες, απλά μαθήματα και ενδιαφέρουσες ασκήσεις που καλλιεργούν και οξύνουν τη σκέψη.
Ως μέλος της Ε.Μ.Ε. να μου επιτραπεί να συστήσω στους αγαπητούς εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να προτείνουν στους μαθητές τους να γραφούν συνδρομητές του περιοδικού, επικοινωνώντας με την κεντρική διεύθυνση της Ε.Μ.Ε. (Παν/μίου 34, 10679 Αθήνα – τηλέφωνα: 210 3617784, 210 3616532).Τα οφέλη των μαθητών τους, θεωρώ, ότι θα γίνουν σύντομα εμφανή.
Η έκδοση και η επιτυχής κυκλοφορία αυτού του περιοδικού, ίσως, ήταν η αφορμή να οργανωθούν από την Ε.Μ.Ε. Μαθητικοί Διαγωνισμοί στα Μαθηματικά. Ήδη έχει διεξαχθεί φέτος ο 6ος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά «Παιχνίδι και Μαθηματικά» για τις τάξεις Ε΄ και Στ΄ του Δημοτικού Σχολείου. Στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις μπορείτε να δείτε τα θέματα και τις λύσεις τους.  
Θέματα 2012 για την Ε΄τάξη : Πατήστε εδώ
Λύσεις των θεμάτων της Ε΄: Πατήστε εδώ
Θέματα 2012 για την Στ΄τάξη : Πατήστε εδώ
Λύσεις των θεμάτων της Στ΄: Πατήστε εδώ

Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου 2012

Διαφοροποίηση στη μάθηση















Το δικαίωμα στη μάθηση το έχουν όλοι οι άνθρωποι, γι’ αυτό η πολιτεία οφείλει να προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι αν η μάθηση και η απόκτηση των γνώσεων μπορεί να επιτευχθεί στον ίδιο βαθμό σε όλους τους μαθητές.
Σύμφωνα με την ψυχολογία των ατομικών διαφορών οι άνθρωποι διαφέρουν ως προς τα σωματικά και ψυχοκινητικά τους χαρακτηριστικά, τη γενική νοημοσύνη, τις γνωστικές  λειτουργίες, τη σχολική και επαγγελματική επίδοση και την προσωπικότητα (Παρασκευόπουλος, 1982).
Το κάθε άτομο σκέφτεται και αντιλαμβάνεται με το δικό του τρόπο τα πράγματα, έχει διαφορετικούς ρυθμούς στην πραγματοποίηση διαφόρων γνωστικών διαδικασιών και κατά συνέπεια έχει και διαφορετικό αποτέλεσμα στη μάθηση. Η εμφάνιση της Γνωστικής Ψυχολογίας ενίσχυσε την άποψη για αναγνώριση και σεβασμό της ιδιαιτερότητας του κάθε ατόμου (Πόρποδας, 2003).  Έτσι κάθε διδακτική ενέργεια, για να είναι αποτελεσματική και επιτυχής, πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ατομικές διαφορές των μαθητών και συνεπώς να έχει εξατομικευμένο προσανατολισμό.
Παρακάτω αναφέρουμε  κάποιες ενδεικτικές ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβεί ο εκπαιδευτικός στην προσπάθειά του να εξατομικεύσει (κατά το δυνατόν) την εργασία του στη σχολική τάξη (Καραντζής, 2007, σελ. 27-28):
  • Βελτιώνει τις μεθόδους διδασκαλίας του και προσπαθεί να μάθει πολύ περισσότερα πράγματα για το «πώς» μαθαίνει το παιδί.
  • Εργάζεται στην τάξη συγκροτώντας ανομοιογενείς ομάδες εργασίας.
  • Επιλέγει κάθε φορά εργασίες διαφορετικού βαθμού δυσκολίας και τις αναθέτει στους μαθητές του ανάλογα με τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους.
  • Δίνει οδηγίες οι οποίες πρέπει να είναι κατανοητές και διαφοροποιεί τις ερωτήσεις του και τις εργασίες που αναθέτει στους μαθητές του.
  • Επισημαίνει τα κύρια σημεία της ενότητας, δίνει στους αδύνατους μαθητές περιλήψεις και προσπαθεί να επιλύει όλες τις απορίες τους.
  • Αξιολογεί τις επιδόσεις των μαθητών του κάνοντας και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και της μορφής σωστό – λάθος.
  • Διευκολύνει τους αδύνατους μαθητές του, χρησιμοποιώντας κατά τη διδασκαλία του εικόνες, σχήματα, διαγράμματα, πίνακες διπλής εισόδου κτλ., προκειμένου να γίνεται περισσότερο κατανοητός.
  • Παρέχει τον απαιτούμενο χρόνο να σκεφτούν και να αναλύσουν τις προσφερθείσες πληροφορίες.
  •  Προσπαθεί να δημιουργεί στην τάξη του φιλικό κλίμα και καθορίζει κώδικες καλής συμπεριφοράς, οι οποίοι θα βοηθήσουν το διάλογο στην τάξη. 
  • Δημιουργεί προσδοκίες για τους μαθητές του.
  • Θέτει στόχους στη μάθηση των μαθητών του και τους αξιολογεί έχοντας πρωταρχικό  στόχο του την ανατροφοδότηση. 
  •  Δίνει πρωτοβουλίες στους μαθητές και μοιράζει αρμοδιότητες. 
  •  Χρησιμοποιεί δημιουργικά τις νέες τεχνολογίες και δίνει ευκαιρίες στους μαθητές του να αναζητήσουν νέες πηγές μάθησης.
Πηγές:
Καραντζής, Ι. (2007). Εφαρμογές βασικών της μάθησης στην εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Παρασκευόπουλος, Ι (1982). Ψυχολογία ατομικών διαφορών. Αθήνα
Πόρποδας, Κ. (2003). Η Μάθηση και οι δυσκολίες της: Γνωστική προσέγγιση. Πάτρα: Αυτοέκδοση.