Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013

Χριστούγεννα στην πόλη ΑΛΛΑ Πάσχα στην ΙΘΑΚΗ

Παραφράζοντας τη ρήση του λαού "Χριστούγεννα στην Πόλη και Πάσχα στο Χωριό", σας λέω ότι το δικό μου χωριό είναι η ΙΘΑΚΗ. Φεύγοντας λοιπόν για κείνον τον προορισμό, εύχομαι σε όλους: 

 ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ και γρήγορα πάλι μαζί με τα "εκπαιδευτικά και άλλα"

Και ένα πολύ ωραίο video για την Ιθάκη μας, έτσι για μια ψυχική προετοιμασία !!! 

 

Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013

Το Μπιχεβιοριστικό Μοντέλο Μάθησης και η Γνωστική Ψυχολογία

 

Στην παραπάνω εικόνα αποτυπώνεται το μπιχιεβιοριστικό μοντέλο μάθησης, το οποίο κυριάρχησε για πολλά χρόνια στην εκπαίδευση. Βασική του αρχή ήταν η αυθεντία του δασκάλου, επομένως ό,τι σκέφτεται και λέει ο δάσκαλος αυτό ήταν το σωστό. 

Η εμφάνιση της Γνωστικής Ψυχολογίας άλλαξε τις παλιές απόψεις για τη διαδικασία της μάθησης δίνοντας μεγάλη βάση στην αυτενέργεια, την πρωτοβουλία και τη δημιουργική σκέψη του μαθητή. Ο μαθητής είναι στο κέντρο ενδιαφέροντος του νέου σχολείου και επιδιώκεται η αναγνώριση και ο σεβασμός της ιδιαιτερότητας του κάθε ατόμου.

Δευτέρα, 22 Απριλίου 2013

Μαθητές με μαθησιακά προβλήματα κι η εκπαίδευσή τους στο "κανονικό" σχολείο



Ο φίλος Θόδωρος Θανόπουλος, στην εισαγωγή του παρακάτω άρθρου του, που δημοσιεύτηκε στο τριμηνιαίο Εκπαιδευτικό Περιοδικό «ΑΝΟΙΧΤΟ  ΣΧΟΛΕΙΟ», τεύχος 81/2001, σελ 31, σημειώνει:
«... Ενώ και οι ευνομούμενες κοινωνίες και η καθόλου επιστημονική εκπαιδευτική κοινότητα και πολιτικές ηγεσίες και διεθνείς οργανισμοί, μέσα από διασκέψεις και διακηρύξεις έχουν υιοθετήσει, συμφωνήσει και επισημάνει ότι επιτέλους χρειαζόμαστε  ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ (Έτος 2013), εν τούτοις τίποτε "χειροπιαστό" δεν έχει γίνει και δε γίνεται προς αυτή την κατεύθυνση πέρα από βαρετά ευχολόγια, συνεχόμενες υποσχέσεις και αόριστες μελλοντολογίες...
Αυτή η πρόταση που από τότε είχα καταθέσει, νομίζω, ότι θα αποτελέσει την απαρχή, μαζί με την καθολική ευαισθητοποίηση για τα παιδιά με "αναπηρίες κι ειδικές εκπαιδευτικές  ανάγκες", όπου είναι και θα είναι ζητούμενο, για τη δημιουργία του "οράματος" για ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!!!

Υ.Σ.  Αυτή την πρόταση την έκανα, περιληπτικά βέβαια, μέσα και από τις ετήσιες εκθέσεις του Σχολικού Συμβούλου Ε΄ Περιφέρειας Ε.Α.Ε., που στέλναμε κάθε χρόνο στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και στο Υπουργείο Παιδείας. Αλλά... "Φωνή βοώντος..."

 «Μαθητές με  μαθησιακά προβλήματα κι η εκπαίδευσή τους στο "κανονικό"  σχολείο».
(Μια πρόταση).

Κυριακή, 21 Απριλίου 2013

Ευτυχώς που υπάρχει και αυτή η Ελλάδα !!!



Και ενώ η Χώρα μας βυθίζεται στην ύφεση και στην ανεργία και μια πεσιμιστική διάθεση έχει εγκαθιδρυθεί σε πολλές ανθρώπινες ψυχές, ένα λαμπερό φως αισιοδοξίας προβάλλει για να τις ζεστάνει και να τις αφυπνίσει . Αυτό το λαμπερό φως προέρχεται από το χώρο της Τέχνης, της Επιστήμης και του Πολιτισμού.
Ελληνικές επιτυχίες σημειώνονται καθημερινά στο Παγκόσμιο χώρο. Επιστημονικές ερευνητικές επιτυχίες ελλήνων επιστημόνων από το χώρο της Ιατρικής, Φαρμακευτικής και Τεχνολογίας αποκαλύπτονται. Έλληνες μαθητές διακρίνονται στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα των Μαθηματικών. Όμως και σε τοπικό επίπεδο πολιτιστικοί σύλλογοι προσπαθούν να δώσουν κάτι ξεχωριστό και ευχάριστο. Μια τέτοια προσπάθεια είναι και αυτή της  πολιτιστικής ομάδα του «Φόρκυνα» της Ιθάκης που ανέβασε πριν λίγες ημέρες με θαυμάσια επιτυχία το θεατρικό έργο του Μπρεχτ «Η όπερα της πεντάρας».

Παιδί κι ένα όνειρο


 
Ο φίλος Θόδωρος Θανόπουλος, τ. Σχολικός Σύμβουλος Ε.Α. αφιερώνει το παρακάτω ποίημα του καθώς κι ένα video στα  παιδιά της  άραχλης  μοίρας και σ' όλες τις "Μανωλάδες" του κόσμου, σε συσχετισμό με τα πρόσφατα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην περιοχή μας!...
Παιδί κι ένα όνειρο
Γλυκά κι αθώα τα μάτια
μ’ ένα χαμόγελο,
π’ έχει απορία.
Κι ο πόνος στο βάθος!..

Καθρέφτης, κομμάτια,
σ’ αυτή την παράξενη
παιδιών  ιστορία.

Ο χρόνος και τ’ όνειρο,
πού να ’ναι, πού πάνε;

Που είναι το παιχνίδι,
το γέλιο, το ξέγνοιασμα,
στ’ ήλιου τ’ ανέβασμα,
της χαράς το στολίδι;

Που  είναι του φίλου
το χάδι, τα κάλλη,
ο λόγος που πάλλει;

Της μάνας το πρόσωπο
το πιο αγαπημένο,
που να ’ναι κρυμμένο;

Και κείνο το σίγουρο
το βλέμμα πατέρα,
πώς άδικα χάθηκε
την άχαρη μέρα;

...Παιδί κι ένα όνειρο,
στης ζωής την αλήθεια.

Την ξεκούραση  φέρνει
στα άραχλα στήθια,
τ’ ύπνου η αγκάλη.

...Παιδί κι ένα όνειρο...
Τι όμορφη εικόνα!

...Στο γλυκό τούτο  αγκάλιασμα
γελάνε τα χείλια,
παιδιών...
που είναι μόνα!!!
    Δείτε και ένα σχετικό video.                                                                                                                                         
                                      

Πέμπτη, 18 Απριλίου 2013

Ερευνώντας τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης



 

 «Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης κατάφεραν όπως αναφέρουν να αντιγράψουν τον τρόπο με τον οποίο τα φυτά χρησιμοποιούν την ηλιακή ενέργεια για να διαχωρίσουν τα μόρια του νερού σε υδρογόνο και οξυγόνο σε διαφορετικό χρόνο και σε διαφορετικές τοποθεσίες. Αν η μέθοδος αποδειχθεί αποτελεσματική ανοίγει ο δρόμος για την παραγωγή υδρογόνου σε αέρια μορφή, η καύση του οποίου δεν παράγει εκπομπές βλαβερών αερίων όπως συμβαίνει με τα ορυκτά καύσιμα. Έτσι το υδρογόνο θα αποτελεί μια φθηνή, αξιόπιστη και πάνω από όλα καθαρή πηγή ενέργειας». Περισσότερα διαβάστε στο ¨Science" της εφημερίδας ¨Το Βήμα"  Πατήστε εδώ

Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

Δημιουργικότητα και αποκλίνουσα σκέψη



Σύμφωνα με τον Ken Robinson η δημιουργικότητα δεν είναι συνώνυμη της αποκλίνουσας σκέψης.
Δημιουργικότητα είναι η ικανότητα του ατόμου να έχει γνήσιες ιδέες που να έχουν αξία, ενώ η αποκλίνουσα σκέψη είναι μια απαραίτητη ιδιότητα της δημιουργικότητας. Αποκλίνουσα σκέψη είναι η ικανότητα που διαθέτει ένα άτομο να βρίσκει πολλές απαντήσεις, πολλούς και διαφορετικούς τρόπους ερμηνείας, σε μια ερώτηση.        

Δευτέρα, 15 Απριλίου 2013

Διαχείριση του άγχους





Οι φοιτητές παρακολουθούσαν με μεγάλο ενδιαφέρον το μάθημα για τη διαχείριση του άγχους, όταν ο καθηγητής έπιασε ένα ποτήρι και το σήκωσε ψηλά. Όλοι φαντάστηκαν ότι θα έκανε τη γνωστή ερώτηση: «Είναι  μισοάδειο ή μισογεμάτο;». Αντ’ αυτού, με ένα πλατύ χαμόγελο στο  πρόσωπό, ρώτησε: «Πόσο βαρύ είναι αυτό το ποτήρι με το νερό;»
Οι απαντήσεις που έδωσαν οι φοιτητές κυμάνθηκαν από 200 μέχρι 600 γραμμάρια...
Όμως ο καθηγητής διαφώνησε: Το απόλυτο βάρος δεν έχει σημασία. Εξαρτάται από το πόση ώρα κρατάω το  ποτήρι. Αν το κρατάω ψηλά για ένα λεπτό, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αν το κρατήσω έτσι για μια ώρα, θα αρχίσει να πονάει το χέρι μου. Αν το κρατήσω για μια μέρα, το χέρι μου θα μουδιάσει και θα παραλύσει. Σε κάθε περίπτωση, το βάρος του ποτηριού δεν αλλάζει, αλλά όσο περισσότερο το κρατώ τόσο βαρύτερο γίνεται, συνέχισε ο καθηγητής: Το στρες, οι ανησυχίες και τα προβλήματα της ζωής είναι σαν το ποτήρι του νερού. Αν τα σκεφτείτε για λίγο, δεν πειράζει. Αν τα σκέφτεστε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, θα αρχίσουν να σας πληγώνουν. Και αν σας προβληματίζουν όλη την ημέρα, στο τέλος θα σας παραλύσουν και θα νιώσετε ανίκανοι να κάνετε οτιδήποτε. Είναι σημαντικό να θυμόσαστε να χαλαρώνετε και να διώχνετε το στρες. Μην κουβαλάτε τα προβλήματα μαζί σας μέχρι το βράδυ, ακόμα και τη νύχτα. Μη ξεχνάτε να κατεβάζετε το ποτήρι!

Σημείωση: Ευχαριστώ την εκπαιδευτικό κ. Α. Ζερβή, που μου έστειλε το παραπάνω κείμενο.