Κυριακή, 30 Ιουνίου 2013

Σχολικά έντυπα: Μια ευχάριστη ανάμνηση

 Πολλά σχολεία, εδώ και αρκετά χρόνια, εκδίδουν σχολικές εφημερίδες με τη βοήθεια των φωτοτυπικών μηχανημάτων τους. 

Δε θα ξεχάσω ποτέ, όταν υπηρετούσα ως Δ/ντής του Δημοτικού Σχολείου Ιθάκης τα δύο τελευταία χρόνια της δεκαετίας του 1980, όπου η σχολική εφημερίδα "Παιδικά Χαμόγελα"  κέρδισε το πρώτο βραβείο σχολικού εντύπου από το "Ίδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθανασίου Μπότση".

Πήραν τότε οι μαθητές μας ως βραβείο το χρηματικό ποσό των 100.000 δραχμών, το οποίο το διέθεσαν για τη συντήρηση και επισκευή του φωτοτυπικού μηχανήματος, την αγορά χαρτιού, μελανιών για την εκτύπωση της εφημερίδας τους αλλά και βιβλίων για τη δανειστική σχολική βιβλιοθήκη. 

Μου μένει στο νου μου ανεξίτηλη η εικόνα των παιδικών χαμόγελων ... για τα "ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ".  

Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2013

Η οικολογική ευαισθησία των παιδιών

Στο ιστολόγιο του Γιάννη Γκίκα ( http://gikas-daskalos.blogspot.gr/) με τον τίτλο "Εκπαιδευτική φωνή" υπάρχουν ενδιαφέρουσες αναρτήσεις για τους εκπαιδευτικούς. Πολλές δραστηριότητες για τη σχολική τάξη αλλά και δραστηριότητες, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του λεγόμενου "κρυφού πρόγράμματος" του σχολείου. Μπορείτε να το επισκεφτείτε και να πάρετε ιδέες. Με την ευκαιρία αυτή δείτε ένα μικρό video των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού Κοζάνης με θέμα "πάρε το μήνυμα". 

Συγχαρητήρια στο δάσκαλο Γιάννη Γκίκα. Τέτοιες πρωτοβουλίες (που είναι γεγονός ότι σε πολλά σχολεία υπάρχουν) ανοίγουν νέους ορίζοντες στην εκπαίδευση, έτσι ώστε να γίνει πιο ελκυστική για τους μαθητές. 

Τρίτη, 25 Ιουνίου 2013

Φτιάξτε ένα Σχολείο στο Σύννεφο

 

 Με αυτό τον τίτλο η ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ, μία από ιδρυτές του θαυμάσιου ιστότοπου "ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΘΡΑΝΙΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ" έχει αναρτήσει αυτήν τη δημοσίευση, η οποία συνοδεύεται με ένα πολύ ενδιαφέρον video. Προτείνω να διαβάσετε την ανάρτηση και να παρακολουθήσετε το video. Πατήστε εδώ

Κυριακή, 23 Ιουνίου 2013

Παρουσίαση του βιβλίου μου από την κ. Αναστασία Ευσταθίου


ΣΧΟΛΙΟ: Η κ. Αναστασία Ευσταθίου, εκπαιδευτικός, συγγραφέας και Δ/ντρια του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ακράτας παρουσιάζει το βιβλίο μου "Ο Δάσκαλος στη σχολική τάξη...". Την ευχαριστώ θερμά. Η εκτίμηση είναι αμοιβαία και η χαρά του Δασκάλου είναι πολύ μεγάλη, όταν οι μαθητές του προοδεύουν και καταξιώνονται στην κοινωνία, όπως συμβαίνει με την κ. Αναστασία Ευσταθίου. Να είσαι καλά Αναστασία και πάντοτε να έχεις ξεχωριστές διακρίσεις σε ό,τι πρωτοστατείς. 


Ο Δάσκαλος στη Σχολική Τάξη Βασικές ψυχο-Παιδαγωγικές και Διδακτικές Εφαρμογές, εκδ. Ίων.
Πρόκειται για το νέο βιβλίο του Γιάννη Καραντζή. Έπεσε στα χέρια μου. Και για να είμαι πιο ακριβής μου το χάρισε ο κοινός μας φίλος εκδότης της Κόκκινης Κλωστής Δεμένης, Άγγελος Γκότσης.

Τίτλος «διδασκαλικός» του Δασκάλου με «Δ» κεφαλαίο, Γιάννη Καραντζή για το νέο του βιβλίο. Όσοι τον συνάντησαν στις επιμορφώσεις, στο διδασκαλείο της Πάτρας, στα μεταπτυχιακά τμήματα αλλά και στα φοιτητικά έδρανα του Πανεπιστημίου Πατρών γνωρίζουν τι άνθρωπος είναι. Γιατί ο δάσκαλος εκτός από επιστήμονας πρέπει να είναι πάνω απ’ όλα άνθρωπος. Έτσι καλύτερα τον θυμούνται οι μαθητές του.

Προσωπικά του χρεώνω τη μετατροπή της κομπιουτεροφοβίας μου σε αγάπη, και τα τελευταία χρόνια σε πάθος για τους η/υ από τότε στα 1996, χρονολογία διορισμού μου στη δημόσια εκπαίδευση. Στα υπόγεια της Αρσακείου στην Πάτρα ο Γιάννης Καραντζής επιμόρφωσε φουρνιές δασκάλων στις νέες τεχνολογίες και στη δυνατότητα εφαρμογής τους στη σχολική τάξη. Αργότερα συναντηθήκαμε πολλές φορές σε επιμορφώσεις στελεχών, ημερίδες για καινοτόμες δράσεις στην εκπαίδευση και πάντα είχε ένα παραπάνω ενδιαφέρον για την καριέρα μου. Πάντα προσηνής, με έναν καλό λόγο για κάθε έναν από εμάς τους δασκάλους της πράξης. Πάντα πρόθυμος να βοηθήσει, να σταθεί δίπλα αλλά και να αναδείξει το έργο μας.

Δεν θα ξεχάσω όταν έδινα εξετάσεις στο Διδασκαλείο το 1998. Μου «έπεσε» στη διδακτική μια ενότητα Μαθηματικών. Όταν παρέδωσα το γραπτό μου σε αυτόν που ήταν επιτηρητής, του ‘ριξε μια ματιά και είπε «περνάς με άριστα». Έγινε ακριβώς όπως το είπε.    

Με χαρά διάβασα το νεοκυκλοφόρητο βιβλίο του.  Δεν αποτελεί ένα ακόμα παιδαγωγικό βιβλίο αλλά, κατά τη γνώμη μου, ένα προϊόν της μεγάλης εμπειρίας  του ως πανεπιστημιακού δασκάλου. Πρόκειται για έναν κατατοπιστικό οδηγό, με πολύ ενδιαφέροντα κεφάλαια για τη διαχείριση της τάξης και του μαθητή από τον εκπαιδευτικό. Ο συγγραφέας προσεγγίζει τις προβληματικές καταστάσεις που συναντά ο δάσκαλος στη σχολική καθημερινότητα και προσπαθεί να δώσει ιδέες για επίλυση, σύμφωνα με τα νέα ψυχο-παιδαγωγικά και διδακτικά μοντέλα που επικρατούν παγκόσμια. 

Το βιβλίο είναι καλογραμμένο και δομημένο με προσοχή στη λεπτομέρεια. Περιέχει τέσσερα κεφάλαια με υποενότητες που αφορούν γενικά την παιδαγωγική- διδακτική στο δημοτικό σχολείο, γενικές αρχές, στρατηγικές και διδακτική μαθημάτων με παραδείγματα εφαρμογών. Πολλές από τις εφαρμογές συνοδεύονται με σχηματικές αναπαραστάσεις, εικόνες και πίνακες. Το  τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς οι δραστηριότητες που δίνονται έχουν στόχο την αποδοτικότερη μάθηση και την αποτελεσματικότητα του διδακτικού έργου. Ο αναγνώστης θα βρει εννοιολογικούς χάρτες, έννοιες για την ανάπτυξη νοερών υπολογισμών, στρατηγικών μάθησης ιδιαίτερα στις Φυσικές επιστήμες και στα Μαθηματικά κ.ά.

Απαραίτητο σε κάθε δάσκαλο που εκθέτει τον εαυτό του στη σημερινή τάξη και καλείται να διαχειριστεί τον «δύσκολο» και «ιδιαίτερο» μαθητή αλλά και τη διαφορετικότητα μέσα στην τάξη.
Θίγει τόσο ζητήματα θεωρίας όσο και εφαρμογής στην πράξη. Στους δασκάλους δεν αρέσουν οι θεωρίες, εξού και η γκρίνια τους στα σεμινάρια. Θέλουν εφαρμογές και πρακτικές υλοποιήσιμες στην τάξη. 

Χαίρομαι που το κρατώ στα χέρια μου, έστω και χωρίς αφιέρωση απ’ τον  ίδιο και παρόλο που διανύω πάνω από δύο δεκαετίες στη δημόσια εκπαίδευση, βρήκα διαμαντάκια στις 138 σελίδες του, όπως το παιχνίδι «Ξενοδοχείο» για την προσθαφαίρεση αριθμών μέσα στην 100άδα.

Το συνιστώ σε φοιτητές, ενεργούς δασκάλους κι όλους όσους εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία και θέλουν να είναι ενημερωμένοι κι αποτελεσματικοί δάσκαλοι της πράξης και της τάξης.
Αναστασία Ευσταθίου

Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2013

Ένα αξιόλογο βιβλίο για τους νοερούς υπολογισμούς




Είναι παραδεκτό ότι, λόγω των  απαιτήσεων της σύγχρονης εκπαίδευσης, δίνεται μια νέα κατεύθυνση, η οποία έχει ως στόχο να εντάξει το μαθητή στο επίκεντρο του μαθήματος μέσα από καθημερινές οικείες καταστάσεις, έτσι ώστε αυτός να είναι σε θέση να αναδείξει σαφέστερα τον τρόπο σκέψης του, αλλά και να συνδέσει την παρεχόμενη σχολική γνώση με την καθημερινή ζωή. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στην εκτέλεση νοερών αριθμητικών υπολογισμών από τους μαθητές, καθώς και στην ανάδειξη των στρατηγικών που ακολουθούν για την επίλυσή τους.
Ένα βιβλίο για τους νοερούς υπολογισμούς κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Ζυγός» με τον τίτλο «Νοεροί Υπολογισμοί: Τα Μαθηματικά της φύσης και της ζωής». Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Καθηγητής της Διδακτικής των Μαθηματικών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Παν/μίου Δυτικής Μακεδονίας, κ. Χαράλαμπος Λεμονίδης.
Είναι ένα πολύ χρήσιμο βιβλίο για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και γι’ αυτό το λόγο το προτείνω ανεπιφύλακτα να κοσμεί τις βιβλιοθήκες τους. Περιέχει: θέματα σχετικά με τους νοερούς και κατ’ εκτίμηση υπολογισμούς πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού και διαίρεσης, τη διδασκαλία των Ν.Υ. στο δημοτικό σχολείο καθώς επίσης και έρευνες που σχετίζονται με τις στρατηγικές νοερών υπολογισμών που χρησιμοποιούν οι μαθητές του δημοτικού σχολείου. Τέλος περιέχει ένα κεφάλαιο με τον τίτλο "Μαθησιακές Δυσκολίες και Νοεροί Υπολογισμοί".

Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2013

Πού πρέπει να βασίζεται η αξιολόγηση των μαθητών;



  Πολλοί γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους μαθητές  με βάση τις επιδόσεις τους στα «κύρια» μαθήματα (Γλώσσα,  Μαθηματικά, Φυσικά κτλ.) ή αν θέλετε με βάση τους γνωστικούς στόχους που επιδιώκει το σχολείο. Έτσι, θέτουν σε δεύτερη μοίρα τις επιδόσεις σε άλλα γνωστικά αντικείμενα (Μουσική, Ζωγραφική, Γυμναστική κτλ.) ή τις δεξιότητες και ικανότητες που διαθέτουν (δεξιότητες στην επικοινωνία, στην υποκριτική, στις διάφορες κατασκευές, στη διαχείριση κρίσεων κλπ.). Με τον τρόπο αυτό και την αυτοεκτίμηση των παιδιών δεν καλλιεργούν αλλά και τα κίνητρα για περαιτέρω εξέλιξη δεν ενισχύουν.    

Δεν ξέρω ποια είναι η επίδοση του μικρού κοριτσιού (που θα δείτε στο παρακάτω video) στα Μαθηματικά ή στη Γλώσσα, το μόνο που είμαι σίγουρος είναι ότι διαθέτει πολλές δεξιότητες που προκαλούν τον θαυμασμό !!!


Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013

Η γιορτή του Πατέρα

 

  Αφιερωμένο εξαιρετικά στους μπαμπάδες όλου του κόσμου. 

Ένα τραγούδι από την Ελευθερία Αρβανιτάκη. Ακούστε το !!!

Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2013

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΑΦΝΙΚΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΗ Σ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ

ΣΧΟΛΙΟ: Ξεφεύγοντας για λίγο από τα εκπαιδευτικά θέματα νιώθω επιτακτική την ανάγκη να αποχαιρετήσω έναν φίλο και συγχωριανό μου, τον Διονύση Σ. Καλλίνικο, έναν άνθρωπο της επιστήμης που έφυγε από αυτήν τη ζωή τόσο ξαφνικά. 

 

  «Κρείττον του λαλείν το σιγάν». Θα προτιμούσα να τηρήσω το αρχαιοελληνικό γνωμικό αυτήν την ώρα που η είδηση για τον ξαφνικό θάνατο του αγαπητού Διονύση Καλλίνικου, μοναχογιού του Σπυραντά και της Κλαίρας από το Κιόνι της Ιθάκης, έπεσε σαν κεραυνός στην τοπική κοινωνία και όχι μόνο.
Δεν θα ακολουθήσω όμως τον δρόμο της σιωπής, γιατί τα συναισθήματα που διακατέχουν, όχι μόνο τη σύζυγό του και τους συγγενείς του αλλά και τους φίλους και συγχωριανούς του, είναι τόσο έντονα που νικούν τη λογική και αναζητούν τον δρόμο της έκφρασης.
Ο Νιόνιος είχε λαμπρές σπουδές στη Φυσική και την Ηλεκτρολογία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Βαθύς γνώστης της επιστήμης του, γεγονός που αξιώθηκε να εργαστεί μετά τις σπουδές του σε Επιστημονικά - Ερευνητικά Προγράμματα σε ένα από τα καλύτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Χώρας, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Ήταν ένα άτομο ευγενικό, εργατικό, ήσυχο και ολιγομίλητο, όμως ο καθένας επιζητούσε την κουβέντα μαζί του. Κάθε καλοκαίρι χαιρόμουν ιδιαίτερα να συζητώ μαζί του όχι μόνο θέματα της επιστήμης του αλλά και άλλα κοινωνικού ενδιαφέροντος.
Ο Νιόνιος όμως έφυγε από αυτόν τον προσωρινό κόσμο πολύ γρήγορα σκορπίζοντας σε όλους μας θλίψη και πόνο.
Αγαπητέ Νιόνο, αυτές οι απλές σκέψεις μου, που προσπάθησα να εκφράσω αυτήν την ώρα, ας είναι λίγα λουλούδια που επιθυμώ με νοερό τρόπο να σκορπίσω στον τάφο σου, ως ένα δείγμα αγάπης και εκτίμησής προς σε σένα. 

Αιωνία σου η μνήμη !!!

Σάββατο, 8 Ιουνίου 2013

Η απορρόφηση του φωτός

Ένας ιστότοπος με μεγάλο ενδιαφέρον για του δασκάλους είναι αυτός που ονομάζεται "Πλανήτης Έψιλον: για μαθητές από άλλο πλανήτη"

Σε αυτόν τον ιστότοπο μπορεί ο δάσκαλος να βρει παιχνίδια για τα Μαθηματικά, διάφορες παρουσιάσεις για τα μαθήματα του Δημοτικού και άλλα θέματα ψυχαγωγικού χαρακτήρα. 

Παρακάτω παραθέτουμε μια πολύ ωραία παρουσίαση για την απορρόφηση του φωτός που είναι αναρτημένη σ' αυτόν τον ιστότοπο.

Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2013

Η φθορά του Δασκάλου



Είναι χαρακτηριστική η παραπάνω εικόνα. Ο Δάσκαλος μετά τον «αγώνα». Μετά τον αγώνα που διεξάγεται καθημερινά στο στίβο της Παιδείας για μόρφωση, για ανάπτυξη δεξιοτήτων, για διάπλαση χαρακτήρα, για καλλιέργεια αξιών και ενσυναίσθησης, για συνεχή επιστημονική ενημέρωση, για συστηματική προετοιμασία, για πραγματοποίηση διδασκαλιών στη σχολική τάξη με καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις των επιστημονικών εννοιών κτλ.. Με ποιο σκοπό; Για έναν και μόνο: οι μαθητές του να βγουν στην κοινωνία  χρήσιμοι άνθρωποι και ελεύθερα σκεπτόμενοι πολίτες.   
Αν λοιπόν ο άνθρωπος αυτός παλεύει καθημερινά για αυτούς τους στόχους, τότε είναι φυσιολογική η σωματική και ψυχική φθορά του.
Ας το δει λοιπόν η Επίσημη Πολιτεία και ας πράξει αναλόγως. Δεν ξεχνούμε ότι:
«Η καλύτερη οικονομική επένδυση ενός κράτους είναι η ΠΑΙΔΕΙΑ !!!».

Βιβλία: Ένα ανοιχτό παράθυρο στο κόσμο !!!


Καθώς η Λίζα Μπου προσαρμόστηκε σε μια νέα ζωή στις Ηνωμένες Πολιτείες, στράφηκε στα βιβλία για να διευρύνει το μυαλό της και να δημιουργήσει ένα νέο μονοπάτι για την ίδια. Σ' αυτήν την υπέροχη, προσωπική ομιλία για τη μαγεία των βιβλίων, μοιράζεται τη μοναδική της προσέγγιση για την ανάγνωση. Πολύ καλή και έξυπνη η ιδέα της. Ας παρακολουθήσουμε την ομιλία της στο παρακάτω video.

Τετάρτη, 5 Ιουνίου 2013

Ποια γλώσσα χρησιμοποιούσε ο Ισαάκ Νεύτων;



Σε προηγούμενη ανάρτησή μας σχολιάσαμε το θέμα της γραπτής έκφρασης της ελληνική; γλώσσας με λατινικούς χαρακτήρες από μερικούς (κυρίως νέους), όταν αυτοί γράφουν μηνύματα στο διαδίκτυο ή στα κινητά τηλέφωνα.
Κάποιος φίλος μας διαβάζοντας τη συγκεκριμένη ανάρτηση με παρότρυνε να ανατρέξω στον ιστότοπο του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ να δω κάτι εντυπωσιακό.
Τι ήταν αυτό;  

Το πανεπιστήμιο Κέμπριτζ, όπου δίδασκε ο διάσημος φυσικός και μαθηματικός Ισαάκ Νεύτων, επιτρέπει πλέον για πρώτη φορά τη διαδικτυακή πρόσβαση οποιουδήποτε ενδιαφερόμενου στα ψηφιοποιημένα χειρόγραφα και πρωτότυπα τυπωμένα έργα του μεγάλου επιστήμονα.
Παρατηρώντας με προσοχή τα χειρόγραφα μένεις εμβρόντητος για τη γραπτή γλώσσα που χρησιμοποιούσε ο Μεγάλος αυτός Επιστήμονας. Έγραφε ελληνικά όχι με λατινικούς χαρακτήρες αλλά με ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ (άριστος τρόπος χειρισμού της γραπτής ελληνικής γλώσσας) !!!

Και κάποιοι έλληνες απαξιώνουν την ελληνική γλώσσα γράφοντάς την με λατινικούς χαρακτήρες…
Δείτε λίγο τα χειρόγραφα του Μεγάλου Επιστήμονα