Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

Για τους νέους μας φοιτητές


Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που έλαβαν το εισιτήριο για τις Ανώτατες και Ανώτερες Σχολές μέσα από τη διαδικασία των Πανελληνίων Εξετάσεων. Ως δάσκαλος που υπηρέτησα πολλά χρόνια την εκπαίδευση από διαφορετικές βαθμίδες και θέσεις, θεωρώ ότι μου δίνεται το δικαίωμα να εκφράσω στους νέους φοιτητές μια προσωπική μου διαπίστωση.
Αν αγαπήσουν το αντικείμενο των σπουδών τους και συστηματικά ασχοληθούν με αυτές, σίγουρα θα διακριθούν και ταυτόχρονα θα βάλουν τις βάσεις για μια καλή μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση, παρόλο τις αντιξοότητες που συναντούν σήμερα οι νέοι μας. Έχω την πεποίθηση ότι αυτοί που «ξεχωρίζουν» (αυτοί που ξεφεύγουν από τη μετριότητα) δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε. Η αξιοκρατία τουλάχιστον στον Ιδιωτικό Τομέα έχει αρχίσει να καθιερώνεται και στην Χώρα μας (φυσικά σε προηγμένες χώρες του εξωτερικού αυτό είναι δεδομένο). Ένας έξυπνός εργοδότης, στην σημερινή εποχή, επιλέγει ως συνεργάτες του άτομα που διακρίνονται για τις ικανότητες και δεξιότητες που διαθέτουν. Εύχομαι αυτούς τους έξυπνους εργοδότες να τους μιμηθεί πολύ σύντομα και ο Δημόσιος Τομέας. Είναι ανάγκη, για να πάμε μπροστά.
Καλή τύχη και δύναμη στους νέους φοιτητές, αλλά και σε αυτούς που δεν πέτυχαν το στόχο τους φέτος. Η ζωή και οι ευκαιρίες είναι μπροστά τους για να ξαναδοκιμάσουν.

Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

Διανύοντας το τέλος του Καλοκαιριού




Τα μπάνια του λαού τελείωσαν ή τουλάχιστο κοντεύουν να τελειώσουν, όπως φαίνεται και από την αισθητά μειωμένη κίνηση κυρίως στα όμορφα νησιά της Πατρίδας μας. Έρχεται ο Σεπτέμβρης με πολλές αγωνίες για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο και όχι μόνο. Μετατάξεις, διαθεσιμότητες, κινητικότητες αλλά και πολιτικές προετοιμασίες τουλάχιστο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Τις προάλλες που βρέθηκα στην Πάτρα και πίνοντας τον καφέ μου σε μια καφετέρια, άθελά μου άκουσα τον εξής διάλογο. Να μου επιτρέψετε να σας τον μεταφέρω, γιατί θεωρώ ότι έχει ενδιαφέρον ανεξάρτητα του τόπου που διεξήχθη.
-         Άκουσα πώς κατεβαίνεις ως υποψήφιος στις Δημοτικές Εκλογές.
-         Εγώ; Ποτέ!
-         Γιατί; Νομίζω ότι διαθέτεις τα ανάλογα προσόντα. Άλλωστε έχεις καταξιωθεί στην εργασία σου.
-         Ακριβώς, επειδή έχω καταξιωθεί στην εργασία μου δεν κατεβαίνω. Δεν μου χρειάζεται άλλη προβολή.
-         Προβολή; Μα όποιος αναμειγνύεται στα κοινά θέλει να προβληθεί;
-         Ξέρω εγώ;  Έτσι νομίζω συμβαίνει στις περισσότερες φορές. Να προβληθεί, να ικανοποιήσει παλιές φιλοδοξίες, να … Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις.
-         Εσύ μπορεί να είσαι η εξαίρεση.
Η μουσική της καφετέριας, που η έντασή της ξαφνικά δυνάμωσε, διέκοψε τον «ενδιαφέροντα» διάλογο. Έχουμε να ακούσουμε πολλούς τέτοιους διαλόγους προσεχώς.
Εύχομαι, σε κάθε τόπο να θέσουν υποψηφιότητα άτομα ικανά και με όρεξη να εργαστούν για το καλό των τοπικών κοινωνιών. Η αλλαγή πρέπει να έχει αφετηρία τη ΒΑΣΗ και η βάση είναι η τοπική αυτοδιοίκηση.    

Παρασκευή, 23 Αυγούστου 2013

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες (Β΄επίπεδο)




ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ B΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ
ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

 Για να δείτε μία ποικιλία ερωτήσεων Πατήστε εδώ


Κυριακή, 18 Αυγούστου 2013

Ηλεκτρονικό Περιοδικό για τις ΤΠΕ στην εκπαίδευση





Το περιοδικό για τις ΤΠΕ και τις εφαρμογές τους στην Εκπαίδευση.
Στόχοι του περιοδικού
- Η δημοσιοποίηση, η συζήτηση, η έρευνα, η ανάπτυξη θεμάτων που σχετίζονται με την εφαρμογή, τη διάδοση και την ανάδειξη των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση.
- Η παρουσίαση σύγχρονων προσεγγίσεων στην εκπαιδευτική πράξη
- Ο γόνιμος προβληματισμός και ο δημιουργικός εκπαιδευτικός διάλογος

Παρασκευή, 16 Αυγούστου 2013

«Μεταρρυθμίσεις» στην Εκπαίδευση



Οι όροι αλλαγή, πρόοδος, βελτίωση, εξέλιξη, ανάπτυξη, μεταρρύθμιση είναι έννοιες πολυσυζητημένες στις μέρες μας. Κεντρική θέση φυσικά κατέχουν και στην εκπαίδευση. Ειδικότερα, αλλαγή σημαίνει η μετάβαση από μια κατάσταση στην άλλη, όταν αυτή είναι οριστική και πλήρης, ενώ μεταρρύθμιση είναι η μεταβολή του ρυθμού, του τρόπου λειτουργίας και οργάνωσης ενός συστήματος για την επίτευξη καλύτερου αποτελέσματος (Μπαμπινιώτης, 2002, σσ. 121, 1086).
Πολυσυζητημένες λοιπόν οι έννοιες αυτές και στην εκπαίδευση αλλά συχνά συγχεόμενες σε σημείο που οι έννοιες: αλλαγή, πρόοδος, βελτίωση, εξέλιξη στο εκπαιδευτικό σύστημα να έχουν αντικατασταθεί - απορροφηθεί από την έννοια της μεταρρύθμισης.
Για να είμαστε όμως δίκαιοι πρέπει να παραδεχτούμε ότι κατά καιρούς έγιναν όντως μεταρρυθμίσεις (μεταρρύθμιση Παπανούτσου), οι οποίες άλλαξαν τη φυσιογνωμία του σχολείου. Δεν μπορώ όμως να δεχθώ ως μεταρρυθμίσεις κάποιες άλλες που συζητούνται τελευταία, όπως: αύξηση του αριθμού των μαθητών στην τάξη μετά τις συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, κατάργηση κάποιων μαθημάτων από το πρόγραμμα σπουδών, εισαγωγή των μαθητών στις ανώτερες και ανώτατες σχολές μέσα από αλλεπάλληλες εξετάσεις (μαθαίνω ότι τετραπλασιάζεται ο αριθμός των εξετάσεων στο «Νέο» Λύκειο). Και ερωτώ:
Αυτές οι εξαγγελίες βελτιώνουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης ή τη φέρνουν κάποια χρόνια πίσω; Ακολουθούν τις σύγχρονες απόψεις των επιστημών της αγωγής ή υιοθετούν στις απόψεις του παλιού σχολείου;
Όλα αυτά πρέπει εκτενώς να τα σχολιάσουμε. Προς το παρόν προβάλλω τα ερωτήματα για συζήτηση.  
Πηγές:
Μπαμπινιώτης Γ. (2002) Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Β΄ έκδ., Αθήνα: Kέντρο Λεξικολογίας Ε.Π.Ε.

Τετάρτη, 14 Αυγούστου 2013

Διαδραστικές μέθοδοι διδασκαλίας



 
Σύμφωνα με νέα μελέτη του νομπελίστα Φυσικού Καρλ Βίμαν η μέθοδος διδασκαλίας είναι σημαντικότερη από το ποιος διδάσκει. Ο δρ. Βίμαν διαπίστωσε ότι Καναδοί φοιτητές έμαθαν πολλά περισσότερα από βοηθούς καθηγητών που αξιοποίησαν διαδραστικές μεθόδους, παρά από βετεράνο καθηγητή που παρέδωσε κλασσικό μάθημα.
Η διαδραστική μέθοδος δεν περιείχε καθόλου παράδοση, χρησιμοποιώντας αντίθετα συζητήσεις σε μικρές ομάδες, γρήγορα τεστ στην τάξη και η χρήση συσκευών υψηλής τεχνολογίας βοήθησαν τους φοιτητές της ομάδας αυτής να κατανοήσουν καλύτερα το δύσκολο μάθημα.
Ο δρ. Βίμαν τόνισε ότι η επιτυχία της χρήσης καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων δεν αφορά μόνο τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης, αλλά και τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Η δημοσίευση της μελέτης έγινε στην επιστημονική επιθεώρηση Science.