Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2014

Η ενσυναίσθηση και η έμπρακτη υποστήριξη



Με τον καλύτερο τρόπο απάντησε ένας δάσκαλος δημοτικού σχολείου στο Ιράν στον εκφοβισμό και τα χλευαστικά σχόλια που δεχόταν ένας 8χρονος μαθητής του από τους συμμαθητές του, επειδή έχει χάσει τα μαλλιά του λόγω μίας σπάνιας ασθένειας. 
Ο δάσκαλος Αλί Μοχαμαντιάν μπήκε μία μέρα στην τάξη και έκπληκτοι οι μαθητές είδαν ότι είχε ξυρίσει το κεφάλι του. 
Οι μαθητές όχι μόνο αντιλήφθηκαν το λάθος τους και σταμάτησαν να ενοχλούν τον μικρό Μαχάν Ραχίμι, αλλά αποφάσισαν να του συμπαρασταθούν με τον ίδιο τρόπο: ξύρισαν και εκείνοι τα μαλλιά τους. 
Ο δάσκαλος, που έχει γίνει ήρωας στο Ιράν, δέχθηκε τα συγχαρητήρια του ιρανού προέδρου Χασάν Ροχανί ενώ, σύμφωνα με τον Guardian, η κυβέρνηση αποφάσισε την οικονομική ενίσχυση της οικογένειας του παιδιού ώστε να καλυφθούν τα ιατρικά έξοδα για αντιμετώπιση της ασθένειάς του.


Σημείωση: Μου το έστειλε ο Θ. Θανόπουλος

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

Διαγωνισμός "Παιχνίδι και μαθηματικά"



 
Δημοσιεύουμε τα θέματα και τις λύσεις των διαγωνισμών «Παιχνίδι και μαθηματικά» της περιόδου 2007-2013, προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να δουν τη φύση των θεμάτων και να ενημερώσουν τους μαθητές τους.
Για την Ε΄ τάξη:    πατήστε εδώ
  Για την Στ΄ τάξη:   πατήστε εδώ

Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

Εκπαιδευτικοί και μαθητές εορτάζουν

Εκπαιδευτικοί και μαθητές τιμούν, αύριο, τους Τρεις Ιεράρχες, τους Δασκάλους που δίδαξαν την ταπεινότητα, την αγάπη, τη φιλαναγνωσία και τον σεβασμό στην προσωπικότητα κάθε ατόμου ανεξάρτητα της ηλικίας του, βασικά στοιχεία μιας ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗΣ παιδείας.

Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

«Παιχνίδι και Μαθηματικά»: 8ος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά



 
Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να παροτρύνουν τους μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης να συμμετάσχουν στο 8ο Μαθητικό Διαγωνισμό στα Μαθηματικά, "Παιχνίδι και Μαθηματικά" που θα πραγματοποιηθεί στις 7/3/2014.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ. , με τον διαγωνισμό αυτό θα δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές:

  • Να αντιληφθούν ότι τα μαθηματικά κρύβουν ομορφιά και προσφέρουν πολλές δυνατότητες στη ζωή.
  • Να εκτιμήσουν τη χρήση των μαθηματικών σε άλλες εφαρμογές.
  • Να χρησιμοποιήσουν τη μαθηματική τους σκέψη σε ευχάριστα και έξυπνα προβλήματα.

Η ανάγνωση των βιβλίων

 

  Πολλά βιβλία στα 4, γερό μυαλό στα 18

Ο πλούτος γνωσιακών ερεθισμάτων στα πρώτα χρόνια βελτιώνει τη δομή του εγκεφάλου

 Διαβάστε περισσότερα. πατήστε εδω

Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2014

Η οργάνωση των γνώσεων στη μνήμη




Λέγεται ότι κάθε πέντε λεπτά στον κόσμο κυκλοφορεί ένα βιβλίο και κάθε πέντε χρόνια η γνώση απαξιώνεται. Και το ερώτημα που τίθεται είναι:
Πώς η πληθώρα αυτή των πληροφοριών μπορεί να συγκρατηθεί από τους μαθητές μέσα σε ένα περιορισμένο χρονικά ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων;
Επομένως, βασικός στόχος του σχολείου είναι να καταστήσει τους μαθητές ικανούς να «μάθουν πώς να μαθαίνουν» και έτσι να έχουν ως εφόδιο για τη ζωή τους την αυτομόρφωση.
Αναζητώντας όμως τον τρόπο που ο εκπαιδευτικός θα βοηθήσει τους μαθητές του να αφομοιώσουν όλο και περισσότερο γνωστικό υλικό, θα λέγαμε ότι το μυστικό κρύβεται στο πώς αυτοί θα οργανώνουν τις γνώσεις τους στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Ένας τρόπος γι’ αυτόν τον σκοπό είναι η ένταξη των γνώσεών τους (έννοιες) σε γενικότερες κατηγορίες εννοιών, δηλαδή σε ευρύτερα γνωστικά σχήματα. Κάποια παραδείγματα:

Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2014

Διδάσκοντας τη Γεωγραφία



Η Γεωγραφία δεν είναι το μάθημα που ο μαθητής επικεντρώνει το ενδιαφέρον του μόνο στις απαραίτητες γεωμορφολογικές γνώσεις, αλλά προχωρά στην ερμηνεία των φαινόμενων στον χώρο και στη συσχέτιση γεγονότων και αποτελεσμάτων. Η απόκτηση τόσο πολλών γνώσεων γύρω από τη γεωμορφολογία του γεωγραφικού χώρου, το κλίμα, τα βουνά, τις πεδιάδες, τους ποταμούς, τις λίμνες, τις πόλεις, τα προϊόντα, τις ασχολίες των κατοίκων κτλ. έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των δηλωτικών γνώσεων και κατά συνέπεια την καταπόνηση της μνημονικής λειτουργίας. Έτσι, βασική επιδίωξη του εκπαιδευτικού είναι: 

Τρίτη, 14 Ιανουαρίου 2014

Οι διακοπές της «λευκής εβδομάδας»



Όπως μαθαίνουμε το Υ.ΠΑΙ.Θ. μελετά την πρόταση της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων να εφαρμοστεί η «λευκή εβδομάδα» των διακοπών για τα σχολεία, προκειμένου να τονωθεί η αγορά εσωτερικού τουρισμού.  
Δε γνωρίζω τι απόφαση θα πάρει το Υ.ΠΙ.Θ., αλλά θα τολμήσω να πω ότι για άλλη μια φορά η δημόσια εκπαίδευση χρησιμοποιείται (μετά από πιέσεις των επαγγελματιών) ως μοχλός της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης. Λέω, άλλη μια φορά, γιατί και η ίδρυση πολλών πανεπιστημιακών τμημάτων (ΑΕΙ και ΤΕΙ) σε κάθε μικρή πόλη ανά την επικράτεια είχε κατά βάση ως στόχο την ικανοποίηση τοπικών οικονομικών συμφερόντων. Αυτό άλλωστε αποδείχθηκε εκ των υστέρων, όπου τα περισσότερα τμήματα δεν συμπλήρωναν τον απαιτούμενο αριθμό φοιτητών και αντί το Υ.ΠΑΙ.Θ. να αναζητήσει τις αιτίες αυτού του γεγονότος, κατήργησε τη βάση του 10 για να επιβιώσουν αυτά τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Και το ερώτημα που τίθεται είναι: Αυτός είναι ο στόχος της δημόσιας εκπαίδευσης, να χρησιμοποιείται ως μέσον για την εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων ή να προσφέρει εκπαίδευση υψηλού επιπέδου στους πολίτες;
Ασφαλώς, ο κύριος στόχος είναι ο δεύτερος και αυτός επιτυγχάνεται αν:

  •  δημιουργήσουμε τμήματα με λιγότερους μαθητές,
  • στελεχώσουμε την εκπαίδευση με το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό,
  • φροντίσουμε περισσότερο τους μαθητές με μαθησιακά προβλήματα,
  •  επιμορφώσουμε τους εκπαιδευτικούς μας παρέχοντάς τους περισσότερες παιδαγωγικο-διδακτικές και ψυχολογικές γνώσεις.
  • καθιερώσουμε σύστημα αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας,   
  •  αυξήσουμε τις ημέρες εργασίας στο σχολείο (έχουμε πολλές αργίες, ημέρες αφιερωμένες σε περιπάτους χωρίς κανένα εκπαιδευτικό στόχο και χωρίς, βέβαια, να υπολογίσουμε τις ημέρες των καταλήψεων που τον τελευταίο καιρό έχουν πολλαπλασιαστεί κτλ.).

Ας λύσουμε λοιπόν αυτά τα προβλήματα πρώτα και τα υπόλοιπα θα τα βρούμε εύκολα, γιατί (χωρίς να γίνομαι υπερβολικός) αυτή τη στιγμή «δεν έχουμε να φάμε και ραπανάκια για την όρεξη ζητάμε», που λέει και ο λαός.

Βασικές αρχές συμβουλευτικής για τον εκπαιδευτικό





Ο εκπαιδευτικός είναι ο βασικότερος παράγοντας για τη σχολική επιτυχία. Οι επιστημονικές γνώσεις του, η αγάπη για τους μαθητές του και για την εργασία του και γενικά η όλη του προσωπικότητα, αποτελούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ύπαρξη θετικών αποτελεσμάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία (Καραντζής, 2011, σ. 14).
Μεταξύ των άλλων δεξιοτήτων που πρέπει να διαθέτει ένας εκπαιδευτικός, πρέπει να έχει υπόψη του και μερικές βασικές αρχές συμβουλευτικής. Ενδεικτικά, επισημαίνουμε κάποιες από αυτές (Μαλικιώση- Λοΐζου, 2001, σ. 88 - 89):

  •  Ο εκπ/κός δεν πρέπει να κρίνει τους προβληματισμούς των παιδιών με γνώμονα τις αντιλήψεις των μεγάλων.
  •  Το κάθε παιδί βιώνει διαφορετικές ψυχολογικές καταστάσεις.
  •  Το παιδί δεν έχει μεγάλη ικανότητα ενδοσκόπησης.
  •  Είναι δύσκολο να εμπλέξει το παιδί σε συζήτηση, αν αυτό δε θέλει.
  • Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο εκπαιδευτικός πρέπει:

o   Να δείχνει στον μαθητή ότι τον προσέχει.
o   Να κάνει κυρίως ερωτήσεις ανοιχτού τύπου.
o   Να τον ενθαρρύνει.
o   Να δείχνει ότι καταλαβαίνει τα συναισθήματά του.


ΠΗΓΕΣ:
ΚΑΡΑΝΤΖΗΣ, Ι. (2011). Ο δάσκαλος στη σχολική τάξη. Βασικές Ψυχο-παιδαγωγικές και διδακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις ΙΩΝ.
ΜΑΛΙΚΙΩΣΗ - ΛΟΪΖΟΥ, Μ. (2001). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση: Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Σάββατο, 11 Ιανουαρίου 2014

ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

 Κυκλοφόρησε τελευταία η πληροφορία σε πολλούς κλάδους δημοσίων υπαλλήλων ότι, μετά από εκδίκαση της υπόθεσης σε κάποιο διοικητικό δικαστήριο της Χώρας, θα επιστραφεί από το Δημόσιο η παρακράτηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
Αποτέλεσμα αυτής της πληροφορίας ήταν χιλιάδες υπάλληλοι να καταφεύγουν στις Δ.Ο.Υ. και να κάνουν αιτήσεις, προκειμένου να μην παραγραφεί το δικαίωμά τους στη διεκδίκηση της επιστροφής των χρημάτων.
Ευχάριστη είδηση για όλους μας. Αλήθεια, ποιος είναι εκείνος που δεν επιθυμεί την επιστροφή αυτών των χρημάτων; Όμως, όπως αποδείχθηκε, η πληροφορία αυτή δεν είχε κανένα ίχνος αξιοπιστίας. Διερωτώμαι: Ποιος διαδίδει τέτοιες πληροφορίες;
Μήπως, είναι αποτέλεσμα των ευσεβών πόθων κάποιων πολιτών που επιπόλαια διαδίδουν τέτοιες πληροφορίες χωρίς πρώτα να τις διασταυρώσουν;
Μήπως, είναι αποτέλεσμα των ευσεβών πόθων κάποιων εργατολόγων-εργατοπατέρων που προσβλέπουν στην είσπραξη χιλιάδων ευρώ από τις προσφυγές των υπαλλήλων στα δικαστήρια (π.χ. έστω μόνο 100.000 εκπαιδευτικοί Χ 30 € έκαστος= 3.000.000 €);
Αν συμβαίνει το πρώτο, μπορεί κάποιος να το δικαιολογήσει. Αν όμως συμβαίνει το δεύτερο, τότε είναι κατακριτέο. Ο ταλαιπωρημένος πολίτης δεν θα ανεχθεί άλλες κοροϊδίες.