Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΚΙΟΝΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟΥΣΙΑΣ

Όλα ήταν εκεί... όλα ήταν όπως τα ξέραμε... (όπως λέει και ο Δημήτρης  Ραυτόπουλος σε μια πρόσφατη ανάρτησή του στην προσωπική ηλεκτρονική σελίδα του).
Δεν άλλαξε τίποτε από το 1969, που τελευταία είχα παρευρεθεί του Ευαγγελισμού στην εκκλησία της ενορίας μου στο Κιόνι (Ράχη). Επαγγελματικές υποχρεώσεις με εμπόδιζαν να παρευρεθώ, βλέπετε. Αλλά παρότι ήταν όλα τα ίδια, η χαρά μου ήταν μεγαλύτερη από τότε! Βλέπεις, η νοσταλγία φουντώνει τα αισθήματα, μεγεθύνει τις εικόνες και ζωντανεύει τις θύμισες των παιδικών μας χρόνων για πρόσωπα, συνήθειες και καταστάσεις.
Πενήντα με εξήντα άτομα στην εκκλησία παρακολούθησαν τη θεία λειτουργία (αισθητή η μείωση του πληθυσμού το χειμώνα στο Κιόνι). Μια διαφοροποίηση από τότε ήταν χαρακτηριστική. Από το δεξιό ψαλτήρι έλειπαν τα παιδιά του τότε Δημοτικού Σχολείου Κιονίου. Τα εκπροσώπησαν όμως επάξια οι όμορφες χαρούμενες  παρουσίες μικρών αγοριών και κοριτσιών του δημοτικού σχολείου από το Κιόνι με τις παραδοσιακές τους στολές.
 Μια άλλη χαρακτηριστική διαφορά από το τότε. Στον εσπερινό προσφέρθηκε στον κόσμο η παραδοσιακή σκορδαλιά με βραστό μπακαλιάρο και κρασί. Συγχαρητήρια στους νεότερούς μου που προσπαθούν να δώσουν κάτι το ξεχωριστό σε αυτές τις γιορτινές ημέρες.
Εύχομαι σε όλους ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΟΠΗ !!!




Διαθεματική διδασκαλία και συνεργασία εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και δασκάλων



Διεξήχθηκε με μεγάλη επιτυχία η 3η ημερίδα ειδικοτήτων και δασκάλων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, την Παρασκευή 20-3-2015 στη Ναύπακτο. 
Την ημερίδα την οργάνωσαν ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Αιτ/νίας κ. Σπύρος Παπαδάκης και η Σχολική Σύμβουλος Ναυπάκτου κ. Κατερίνα Νικολακοπούλου και συμμετείχαν ως επιμορφωτές Σχολικοί Σύμβουλοι της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ο κ. Φραγκούλης Ιωσήφ, Επίκουρος Καθηγητής ΑΣΠΑΙΤΕ και ο κ. Καραντζής Ιωάννης, τ. Επίκουρος Καθηγητής Παν/μίου Πατρών.
Η Σχολικής Σύμβουλος κ.  Κατερίνα Νικολακοπούλου σε ευχαριστήριο μήνυμά της σημείωσε:
"Γιάννη, θα ήθελα να σε ευχαριστήσω θερμά για την εξαιρετική συμβολή σου στην υλοποίηση της Ημερίδας (20-3-15). Ήταν μεγάλη τιμή για εμάς τους δασκάλους να είσαι  εισηγητής μας και στα βιωματικά εργαστήρια που ακολούθησαν. Όλοι κερδίσαμε πολλά από τη συμμετοχή σου και ευελπιστούμε και σε παρόμοιες τέτοιες ευκαιρίες".

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Όταν μια κυβέρνηση πάρει την εξουσία, τότε προβαίνει στις παρακάτω ενέργειες:
1. Αλλάζει το νόμο των επιλογών των στελεχών της εκπαίδευσης.
2. Επιλέγει το προσωπικό με βάση αυτόν τον νόμο.
Αν όμως ο χρόνος μέχρι τον Σεπτέμβρη δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή αυτών των διαδικασιών, τότε επιλέγει άλλες ταχύρρυθμες, καλή ώρα σαν αυτή. Δηλαδή; Τους Διευθυντές των Σχολείων τις επιλέγει το διδακτικό προσωπικό του σχολείου.
Ερωτήματα:
Τι είδους επιλογές θα είναι αυτές; Θα ομοιάζουν με αυτές των υποδιευθυντών που άλλους πρότεινε ο Σύλλογος των Διδασκόντων και άλλους επέλεγε τελικά το Περιφερειακό Συμβούλιο; Και αν δε γίνει αυτό, με τι κριτήρια θα επιλέγει τον διευθυντή ο Σύλλογος των Διδασκόντων; Έχουν κυριαρχήσει τέτοιες αξιοκρατικές διαδικασίες στο σχολείο ή θα προταθούν άλλες όπως φιλίας, συγγένειας, ομοειδούς παράταξης κτλ;
Διερωτώμαι: Δεν υπάρχουν άνθρωποι με γνώση της πραγματικότητας να συμβουλεύσουν τον Υπουργό;

Τρίτη, 10 Μαρτίου 2015

Για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία ο λόγος



 Σε μία παλαιότερη ανάρτησή μας στο ιστολόγιο «Εκπαιδευτικά και άλλα» με τίτλο «Ο πειραματισμός των Πειραματικών» είχαμε υπογραμμίσει (μεταξύ των άλλων σχολίων) τους στόχους της ίδρυσης και λειτουργίας των Πειραματικών και Προτύπων Σχολείων της Χώρας, στόχοι που μας εύρισκαν απολύτως σύμφωνους (βλέπε στο παρακάτω σύνδεσμο):  http://jkarantzis.blogspot.gr/2013/04/blog-post_7.html. 
Παρενθετικά σημειώνω τους κυριότερους από αυτούς τους στόχους : «Τα σχολεία αυτά υποστηρίζουν τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, την επιστημονική έρευνα, την πρακτική άσκηση των μελλοντικών εκπαιδευτικών, την πειραματική εφαρμογή νέων αναλυτικών προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας κτλ. και τέλος την ανάδειξη, προώθηση και εκπαίδευση μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες και ταλέντα αλλά και την υποστήριξη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, με απώτερο στόχο την παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας».
Στο άρθρο μας αυτό είχαμε προβάλει κάποια ερωτήματα ως προς το γεγονός ότι κάποιοι στόχοι της ίδρυσης και λειτουργίας αυτών των σχολείων έρχονται σε αντίθεση με τη σχετική υπουργική απόφαση για τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια. Συγκεκριμένα αναφέρω δύο από αυτά:
1.      Πώς είναι δυνατόν αυτά τα σχολεία  να υποστηρίζουν ταυτόχρονα μαθητές με μαθησιακές δυνατότητες και ταλέντα και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, όταν με την καθιέρωση των εισαγωγικών εξετάσεων στο Γυμνάσιο και Λύκειο η δεύτερη κατηγορία των μαθητών (λόγω της επιλογής των αρίστων) δε θα υφίσταται;
2.    Πώς είναι δυνατόν σε αυτά τα σχολεία να προωθείται η επιστημονική έρευνα και να δοκιμάζονται νέα αναλυτικά προγράμματα και μέθοδοι διδασκαλίας, όταν είναι γνωστό ότι οι επιστημονικές έρευνες δεν μπορεί να στηρίζονται σε μία μόνο κατηγορία συμμετεχόντων (δηλ. των αρίστων); Είναι ηλίου φαεινότερο ότι τα πορίσματα αυτών των ερευνών θα περιέχουν σοβαρά μεθοδολογικά σφάλματα και η εφαρμογή τους θα δημιουργήσει προβλήματα σε μια αρκετά μεγάλη μερίδα μαθητών, που φοιτούν στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της Χώρας. 

Και ενώ αυτές οι διατάξεις του νόμου για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία ίσχυσαν για δύο σχολικά έτη, έρχεται  σήμερα ο νέος Υπουργός Παιδείας και εξαγγέλλει την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων σ’ αυτά τα σχολεία. Έτσι, άρχισε ένας ζωηρός διάλογος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) με αρκετούς πολίτες αλλά και εκπαιδευτικούς να υποστηρίζουν ότι η παρούσα υπουργική εξαγγελία βάζει ταφόπετρα στην αριστεία.
Δεν είναι του παρόντος να σχολιάσουμε πώς αντιλαμβάνεται κανείς την αριστεία, αλλά εν προκειμένω θα προσπαθήσουμε να καταθέσουμε μια ρεαλιστική λύση στο πρόβλημα που προέκυψε, με δεδομένο ότι το Υπουργείο Παιδείας εμμένει στην απόφασή του να καταργήσει τις εισαγωγικές εξετάσεις.  
Δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει την πραγματική αποστολή των πειραματικών σχολείων (όπως παραπάνω υποστηρίξαμε), ότι είναι σχολεία που η κύρια αποστολή τους είναι η προώθηση της επιστημονικής έρευνας πάνω σε θέματα που σχετίζονται με νέα αναλυτικά προγράμματα και μεθόδους διδασκαλίας. Επίσης, δεν είναι δίκαιο η Πολιτεία να φροντίζει για την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες με τη δημιουργία ειδικών τάξεων, σχολείων και παράλληλης στήριξης και να μη δίνει κίνητρα στους ταλαντούχους μαθητές για περαιτέρω ενίσχυση της προσπάθειάς τους μέσα σε ένα σχολικό περιβάλλον που προωθείται και ενισχύεται η άμιλλα σε υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης.
Ποια είναι λοιπόν η λύση εν προκειμένω; Ασφαλώς ο διαχωρισμός των Πειραματικών από τα Πρότυπα σχολεία, έτσι ώστε να καταργηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις στα Πειραματικά και να διατηρηθούν στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια. Φυσικά, και οι δύο τύποι των σχολείων θα στελεχωθούν με εκπαιδευτικούς με προσόντα και κατόπιν αξιολόγησης (όπως ίσχυε μέχρι τώρα)  και ταυτόχρονα το Υπουργείο Παιδείας να αυξήσει τον αριθμό των Προτύπων (τώρα είναι 5-6 σχολεία κι αυτά στο λεκανοπέδιο της Αττικής), ιδρύοντας, αρχικά, ένα με δύο Πρότυπα σχολεία στις 13 έδρες των Εκπαιδευτικών Περιφερειών και μ’ αυτό τον τρόπο να ικανοποιήσει και το δίκαιο αίτημα πολλών γονέων και μαθητών.
Θεωρώ ότι λύσεις υπάρχουν, η πολιτική βούληση απομένει.