Κυριακή, 31 Μαΐου 2015

Αλλαγές και στην επιλογή των Σχολικών Συμβούλων



Και μετά τις αλλαγές στον τρόπο επιλογής των Διευθυντών των Σχολείων και των Διευθυντών Εκπαίδευσης σειρά έχουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι.
Οι διαδικτυακές πληροφορίες ομιλούν για μεγάλες ανατροπές στον τρόπο επιλογής των Σχολικών Συμβούλων. Φυσικά δεν αναφέρομαι στο γεγονός ότι θα εκφράζονται οι εκπαιδευτικοί με την ψήφο τους για την επιλογή των Σχολικών Συμβούλων, γιατί αυτό το μέτρο ας το εκλάβουμε ως μια διάταξη που απονέμει ίδια μεταχείριση με αυτήν που αναφέρεται στην εκλογή των Διευθυντών των Σχολείων και των Διευθυντών Εκπαίδευσης (ασχέτως αν είμαι σύμφωνος ή όχι, τις απόψεις μου τις έχω καταθέσει  http://jkarantzis.blogspot.gr/2015/05/blog-post_7.html). Αναφέρομαι στο γεγονός ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι οφείλουν να έχουν διδακτικό έργο 6-7 ώρες την εβδομάδα σε κάποιο σχολείο της περιφέρειάς τους.
Διερωτώμαι, στ’ αλήθεια, με ποια λογική προτείνεται αυτό το μέτρο; Πώς θέλουν οι «εμπνευστές» αυτής της πρότασης τον θεσμό του Σχολικού Συμβούλου;  Έναν εκπαιδευτικό της τάξης για να σηματοδοτήσουν την πλήρη εξίσωσή του με τους εκπαιδευτικούς, που θα τους καθοδηγεί, θα τους επιμορφώνει και θα τους ενημερώνει για τις νέες επιστημονικές εξελίξεις;  Θεωρώ ότι μια τέτοια σημειολογία δεν αποσκοπεί σε τίποτε το ουσιαστικό, απλώς έμμεσα επιθυμούν οι προτείνοντες να απαξιώσουν τον θεσμό, για να μην πω ότι θέλουν να τον καταργήσουν στην πράξη, γιατί άραγε τι θα προλαβαίνει να κάνει ο Σχολικός Σύμβουλος, μάθημα στο σχολείο ή θα επιβλέπει και θα συντονίζει το έργο των εκπαιδευτικών της περιφέρειάς του;
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνω ότι προφανώς δε θεωρώ απαξίωση το γεγονός ότι ο Σχολικός Σύμβουλος θα μετέχει της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτό είναι ιδιαίτερη τιμή να το πράττει όμως στο πλαίσιο του καθοδηγητικού του έργου, οργανώνοντας δειγματικές διδασκαλίες που θα τις διεξαγάγει ο ίδιος με ακροατήριο τους εκπαιδευτικούς της περιφέρειάς του, τους οποίους οφείλει να καθοδηγεί και να προτείνει διάφορες καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις και όχι τοποθετούμενος σε μία τάξη ενός σχολείου, όπου θα κάνει μάθημα χωρίς να τον βλέπει κανείς.
Εν κατακλείδι σε τι θα εξυπηρετήσει αυτή η πρόταση; Δύο τινά υποθέτω: είτε να καλύψει διδακτικά κενά που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στην εκπαίδευση είτε να υποβαθμίσει τον θεσμό ως ένα είδος τιμωρίας (άραγε ;), γιατί έλαβε μέρος στις «μνημονιακές» διαδικασίες της «αξιολόγησης».
Έτσι θα πάμε μπροστά κ. κ. «εμπνευστές» αυτής της πρότασης με μέτρο αυτόν που έχει τα λιγότερα τυπικά επιστημονικά προσόντα; Με συγχωρείτε που εκστομίζω τέτοια λόγια, αλλά κάτι τέτοιο υποθέτω από τις μέχρι τώρα προτάσεις σας, όπου π.χ. τα μεταπτυχιακά στις επιλογές των Διευθυντών τα φτάσατε στον πάτο.    

Τρίτη, 26 Μαΐου 2015

Ξενάγηση στην Ιθάκη από τον επιστήμονα Γιώργο Παξινό

 

Ο εκλεκτός Ιθακήσιος Επιστήμονας μας ξεναγεί στο νησί του. Η Ιθάκη, το νησί που έγινε παγκόσμιο σύμβολο του ΝΟΣΤΟΥ, της ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ και του ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ έχει πολλές ομορφιές να δείχνει στο επισκέπτη. Για την ξενάγηση Πατήστε εδώ

Δευτέρα, 25 Μαΐου 2015

Παρουσίαση του βιβλίου της Αναστασίας Ευσταθίου

Επανειλημμένως έχω αναφερθεί στο συγγραφικό έργο της εκλεκτής Δασκάλας-Συγγραφέας κ. Ευσταθίου Αναστασίας, έργο που τροφοδότησε με πλήθος ιστοριών την παιδική σκέψη και ψυχή. Όμως, η Αναστασία, δεν αρκέστηκε να συνομιλεί μόνο με τα συναισθήματα των μικρών μας φίλων και επιχείρησε με το νέο της έργο «Γράμμα στη μάνα της διπλανής πόρτας» να εμπλέξει και τους ενήλικες σε ένα έντονα συναισθηματικό διάλογο. Έναν διάλογο Μάνας και Παιδιού μέσα από τον οποίον διαφαίνεται η υπέροχη αυτή σχέση των δύο αγαπημένων προσώπων, που είναι διαποτισμένη με αγάπη, εκμυστηρεύσεις, ενδιαφέρον και ειλικρίνεια.
Με πολύ έξυπνο τρόπο εμπλέκει όλες τις μάνες σ' ένα ατελείωτο διάλογο με τα παιδιά τους, τη μάνα της ιστορίας, τη μάνα δότρια οργάνων, τη μάνα του παιδιού με ειδικές ανάγκες, την ανάδοχη μητέρα, τη μάνα του εγκληματία-παραβατικού, τη μάνα της κρίσης, τη μάνα της ξενιτειάς, τη μάνα… της διπλανής πόρτας. Γεμίζει τον αναγνώστη με συναισθήματα, μνήμες και προβληματισμούς.
Εκείνο όμως που μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση για όλο το συγγραφικό έργο της Αναστασίας είναι το γεγονός ότι τα κείμενά της μπορούν να επενδυθούν κάλλιστα με μουσική, να εκφραστούν εικαστικά, να ζωντανέψουν με υπέροχες δραματοποιήσεις και να βοηθήσουν τα ΠΑΙΔΙΑ να ζήσουν έντονες στιγμές χαράς και ικανοποίησης, να τους δοθεί η ευκαιρία να αποκτήσουν θάρρος, μεταγνωστικές δεξιότητες, δεξιότητες επικοινωνίας  και ενσυναίσθηση. Γι’ αυτό όλο της το έργο έχει σημαντική παιδαγωγική βαρύτητα, χαρακτηριστικό που αποδεικνύει και μ' ένα διαφορετικό τρόπο ότι η συγγραφέας υπηρετεί επάξια την ΙΔΕΑ που λέγεται ΔΑΣΚΑΛΟΣ.
Χαίρομαι πολύ για την πρόοδο και την καταξίωση της Αναστασίας ως δάσκαλός της στα ΠΕΚ, στο Διδασκαλείο και στο Μεταπτυχιακό. Αναστασία, να είσαι πάντοτε καλά και πάντα να προσφέρεις πνευματική τροφή σε παιδιά και ενήλικες. Το έχουν-έχουμε ανάγκη…  

Τρίτη, 12 Μαΐου 2015

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ M. MONTESSORI



Η Maria Montessori είναι η γυναίκα που δίδαξε στα παιδιά την αγάπη για τη μάθηση και στους μεγάλους την αγάπη για το κάθε παιδί.
1.       Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέληση του.
2.       Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.
3.       Επικεντρωθείτε στο να ενισχύσετε και να βοηθήσετε να αναπτυχθούν τα θετικά στοιχεία και οι υπάρχουσες ικανότητες του παιδιού ώστε να μην αφήνουν χώρο για το ”κακό”.
4.       Βοηθήστε το να συμμετέχει ενεργά στην προετοιμασία του περιβάλλοντος μάθησης. Αφιερώστε σχολαστική και συνεχή φροντίδα σε αυτό. Βοηθήστε το παιδί να συνάψει εποικοδομητική σχέση με το περιβάλλον του. Δείξτε του το περιβάλλον μέσα στο οποίο κρύβονται τα μέσα που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του και υποδείξετε του την κατάλληλη χρήση τους.
5.       Να είστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθείτε στο κάλεσμα ενός παιδιού που έχει την ανάγκη σας και πάντα να ακούτε και να απαντάτε στο παιδί που σας απευθύνεται.
6.       Σεβαστείτε το παιδί που κάνει κάτι λάθος και μπορεί αργότερα να εντοπίσει μόνο του το λάθος και να διορθωθεί, αλλά να διακόψετε άμεσα και ρητά κάθε καταχρηστική χρήση του περιβάλλοντος και κάθε κίνηση που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο το παιδί, το περιβάλλον του ή τους άλλους.
7.       Σεβαστείτε το παιδί τη στιγμή που ξεκουράζεται ή τη στιγμή που παρακολουθεί άλλους να εργάζονται ή όταν συλλογίζεται τι έχει κάνει ή τι θέλει να κάνει. Μην το κατευθύνετε ούτε να το αναγκάζετε σε άλλες μορφές δραστηριοτήτων.
8.       Βοηθήστε το παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση κάποιας δραστηριότητας και δεν μπορεί να βρει τι θέλει να κάνει.
9.       Να είστε ακούραστοι στο να επαναλαμβάνετε αυτό που θέλετε στο παιδί που αρνήθηκε λίγο νωρίτερα να σας ακούσει, να βοηθάτε το παιδί να αποκτήσει ό, τι δεν έχει ακόμη κατακτήσει και να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες του. Κάνετε το δημιουργώντας το μαθησιακό περιβάλλον με φροντίδα, εξοπλισμένοι με αυτοσυγκράτηση και σιωπή, χρησιμοποιώντας ήπια λόγια και γεμάτη αγάπη παρουσία. Κάνετε αισθητή την παρουσία σας στο παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση και αποστασιοποιηθείτε από το παιδί που έχει βρει τις απαντήσεις του.
10.   Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας .

Πέμπτη, 7 Μαΐου 2015

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ




Είναι σχεδόν κανόνας για τα ελληνικά δεδομένα ότι κάθε νέα κυβέρνηση, μόλις ανέβει στην εξουσία, κύριο μέλημά της είναι να αλλάξει (δυστυχώς) τον νόμο της επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης ή να επιταχύνει τις διαδικασίες για νέες επιλογές.
Η παρούσα κυβέρνηση φαίνεται ότι πράττει το ίδιο. Σπεύδει να αλλάξει τις διαδικασίες επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης μια και για καλή της τύχη η θητεία τους λήγει τον Ιούνιο και έτσι –δείχνοντας ένα δημοκρατικό πρόσωπο προς τους πολίτες- δεν αναγκάζεται να προβεί σε διακοπή της θητείας των ήδη υπηρετούντων.
Και εφόσον λοιπόν αλλάζει τις διαδικασίες, πρέπει να εφεύρει και κάτι πρωτότυπο. Άλλες προηγούμενες κυβερνήσεις άλλαζαν τη συσχέτιση μεταξύ των μετρήσιμων μορίων (μεταπτυχιακά, δεύτερα πτυχία, επιστημονικές εργασίες κτλ.) και των μορίων αρχαιότητας και συνέντευξης. Η παρούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιλέγει κάτι πιο ριζοσπαστικό. Καταργεί τη συνέντευξη και την αντικαθιστά με τις ψήφους του συλλόγου των διδασκόντων κάθε σχολείου, αναβαθμίζει την αρχαιότητα αλλά υποβαθμίζει τα επιστημονικά προσόντα, γιατί -λένε μερικοί από τους εισηγητές τους- ότι αυτά δεν παίζουν και μεγάλο ρόλο σε τέτοιες διαδικασίες, για να μην πω ότι και μερικοί από αυτούς ισχυρίζονται ότι αυτά τα προσόντα τα απέκτησαν κάποιοι ευρισκόμενοι σε ευνοϊκές συνθήκες. Εδώ θα μου επιτρέψετε να θυμίσω τη ρήση του θυμόσοφου λαού: «όσα δεν τα φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια».  
Και αρχίζει η συζήτηση στη Βουλή και σύντομα διαπιστώνει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι τέτοιες προτάσεις εμπεριέχουν αφενός διφορούμενες απόψεις και αφετέρου ίσως αντισυνταγματικές διατάξεις, γι’ αυτό, βλέποντας ότι δεν αντέχουν στον χρόνο, τις βαφτίζει προσωρινές.
Ας έρθουμε όμως στο θέμα μας.
Είναι γεγονός ότι οι διαδικασίες των συνεντεύξεων στις επιλογές των στελεχών της εκπαίδευσης δεν είχαν και τις καλύτερες κριτικές (κομματικές πιέσεις, συνδικαλιστικές προτιμήσεις κτλ) και όντως έπρεπε κάτι να αλλάξει. Έτσι, αντί το Υ.ΠΑΙ.Θ. να φτιάξει συμβούλια επιλογής με τη συμμετοχή και κάποιων ειδικών (Ψυχολόγων,  Επιστημόνων) και οι εκπρόσωποι του κλάδου να παρακολουθούν τις διαδικασίες χωρίς να ψηφίζουν, αντικατέστησε τα περιφερειακά συμβούλια με το σύλλογο των διδασκόντων κάθε σχολείου.
Κατ’ αρχάς η έκφραση γνώμης του συλλόγου των διδασκόντων του σχολείου φαίνεται σωστή, αλλά το ερώτημα που τίθεται είναι οι εκπαιδευτικοί θα είναι αντικειμενικοί στις κρίσεις τους ή θα επικρατήσουν άλλα κριτήρια και το λέω αυτό για δύο λόγους: Πρώτον η ψηφοφορία θα είναι μυστική και έτσι δε θα υπάρξει αιτιολόγηση της ψήφου και δεύτερον αφού η παρούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ανέστειλε (για να μην πω κατάργησε) τη διαδικασία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από τους διευθυντές, πώς είναι δυνατόν να βάζει τους εκπαιδευτικούς να αξιολογήσουν τον διευθυντή της σχολικής μονάδας; Δύο μέτρα και δύο σταθμά;
Πέρα όμως από αυτές τις επιφυλάξεις διακρίνω στον νόμο μια πιθανή αντισυνταγματική διάταξη, καθώς στερεί το δικαίωμα στον υποψήφιο διευθυντή να επιλέξει και άλλες σχολικές μονάδες αλλά και σε έναν εκπαιδευτικό μιας σχολικής μονάδας με αρκετά προσόντα να γίνει διευθυντής σε ένα άλλο σχολείο. Επιπροσθέτως, πολύ φοβάμαι ότι το σύστημα της κάλπης στα σχολεία, ίσως βάζει τους εκπαιδευτικούς των σχολείων σε αντιπαράθεση με συνέπεια να δημιουργηθεί ένα δυσμενές κλίμα στη σχολική μονάδα.
Είναι καιρός ακόμη, μέχρι να γίνει το εν λόγω νομοθέτημα νόμος του κράτους, να τύχει βελτιώσεων από τη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ή επιτέλους ας αποκτήσει και η Χώρα μας μια κοινή γραμμή στα θέματα της Παιδείας. Φθάνουν πια αυτές οι αλλαγές, που κουράζουν τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές.  

Κυριακή, 3 Μαΐου 2015

Σχολείο για όλους; Αν το πιστεύουμε ας το τολμήσουμε


 

 Γράφει ο Παναής Κασσιανός, Δ/ντής του 10ου Ειδικού Σχολείου Αθηνών (Μαράσλειο)

"Τα τελευταία χρόνια η υπόθεση του σεβασμού των δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η παροχή ίσων ευκαιριών στη μόρφωση και στην κοινωνική ζωή έχει απασχολήσει τη διεθνή κοινότητα, σε επίπεδο μελετών, ερευνών, νομοθετικών ρυθμίσεων και προσαρμογών της εκπαιδευτικής ζωής για την υποστήριξη αυτών των αρχών".
"Στη χώρα μας η προσπάθεια αυτή αποτυπώθηκε μέσα από ένα γρήγορο πέρασμα προθέσεων και ιδεών, που περιλαμβάνονται στις έννοιες ένταξη, ενσωμάτωση, συνεκπαίδευση, συμπερίληψη, ένα σχολείο για όλους, κ.α. για τα οποία έχουν γραφτεί και δημοσιευτεί πολλά και έχουν πραγματοποιηθεί επίσης πολλά συνέδρια και ημερίδες με στόχο την προβολή του θέματος και την ευαισθητοποίηση της κοινότητας στο θέμα του σεβασμού του δικαιώματος της διαφορετικότητας των ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες".
Διαβάστε περισσότερα  Πατήστε εδώ