Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Όταν χάνεται η εμπιστοσύνη, αρχίζει η γραφειοκρατία: Το παράδειγμα του παρουσιολογίου των εκπαιδευτικών



Το σεβαστό Υπουργείο Παιδείας προωθεί την καθιέρωση του παρουσιολογίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Δηλαδή, ο εκπαιδευτικός υπογράφει καθημερινά την ώρα της προσέλευσης και της αναχώρησής του από το σχολείο.
Εξετάζοντας, κατ’ αρχήν, αυτό το μέτρο φαίνεται ότι είναι λογικό και δίκαιο. Ασφαλώς, ο εκπαιδευτικός (ο υπάλληλος) πρέπει να τηρεί το ωράριό του σύμφωνα με τον υπαλληλικό κώδικα. Αυτό όμως που διερωτώμαι είναι:  Ο Διευθυντής  του σχολείου δεν αντιλαμβάνεται την απουσία του εκπαιδευτικού από το σχολείο; Ασφαλώς και την αντιλαμβάνεται, γιατί δεν είναι Διευθυντής κάποιας δημόσιας υπηρεσίας που δεν μπορεί να διαπιστώσει απόλυτα την ακριβή ώρα προσέλευσης και αναχώρησής του κάθε υπαλλήλου, επειδή αυτός είναι εγκαταστημένος σε κάποιο γραφείο, μακριά από το γραφείο του. Ο Διευθυντής του σχολείου είναι παρών σε όλες τις στιγμές του σχολικού ωραρίου. Άλλωστε, η απουσία του εκπαιδευτικού έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές να μην κάνουν μάθημα και να βρίσκονται στο προαύλιο του σχολείου, γεγονός που πολύ εύκολα γίνεται αντιληπτό.
Επομένως, προς τι αυτό το μέτρο; Είναι προφανές ότι οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δεν εμπιστεύονται τον Διευθυντή του σχολείου (ας αφήσουμε κατά μέρος τον εκπαιδευτικό) και έτσι αρχίζει η γραφειοκρατία.
Κρίμα! Γιατί θεωρώ ότι οι Διευθυντές των Σχολείων στην πλειοψηφία τους είναι πρόσωπα υπεύθυνα και ευσυνείδητα. Άλλωστε, η επιλογή τους στηρίχθηκε σε αξιοκρατικές διαδικασίες.
Το σεβαστό ΥΠΑΙΘ πρέπει να αντιληφθεί ότι οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν καθημερινά στους μαθητές εκτός από τα μαθήματα και αξίες (σεβασμό, ευσυνειδησία, ήθος κτλ.), επομένως πρέπει να τους δείξει την πρέπουσα εμπιστοσύνη και να εγκαταλείψει τα αστυνομικά μέτρα, που δημιουργούν τριβές στις σχέσεις των ατόμων και τίποτε άλλο.       

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Εκπαιδευτική αντιμετώπιση μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες


 
Ο φίλος Θόδωρος Θανόπουλος, τ. Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής μου έστειλε την παρουσίασή του (με το παραπάνω θέμα), την οποία αναρτώ. Τον ευχαριστώ για τη συχνή συμμετοχή του στην εκπλήρωση των στόχων του παρόντος ιστότοπου.

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013

Χαιρετισμός στον Έλληνα Δάσκαλο



Με την ευκαιρία της σημερινής παγκόσμιας ημέρας των εκπαιδευτικών θα μου επιτρέψετε, ως εκπαιδευτικός με θητεία 40 ετών στην Πρωτοβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να απευθύνω έναν χαιρετισμό στον μάχιμο Έλληνα Δάσκαλο (όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης), τον δάσκαλο που δίνει όλα τα καλούδια της ψυχής του για τους μαθητές του, τους φοιτητές του, τους ανθρώπους που διψούν για μάθηση!
                                                          .
 Αγαπητοί συνάδελφοι, ζούμε, δυστυχώς, σε δύσκολη εποχή για την Πατρίδα μας και κατά συνέπεια και για την Εκπαίδευση. Δύσκολη εποχή, που παίρνονται  δύσκολες αποφάσεις που στεναχωρούν, αγχώνουν, προβληματίζουν και επηρεάζουν ψυχολογικά τα άτομα όλης της κοινωνίας μας.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι: Μπορείτε αγαπητοί συνάδελφοι, σε ένα τέτοιο περιβάλλον να επιβιώσετε;  Προφανώς όχι !!!  Γιατί οι μαθητές, οι φοιτητές  σάς θέλουν ζωηρούς,  γελαστούς,  με περισσεύματα αισιοδοξίας. Σας θέλουν όχι μόνο να διδάσκετε και να εξηγείτε αλλά να εμπνέετε με το καθημερινό σας παράδειγμα και την προσωπικότητά σας. Θέλουν να σας βλέπουν σαν τις πεταλούδες, που δεν μπορούν να ζήσουν τον χειμώνα, που δεν αντέχουν  στη βροχή. Ζουν σε περιβάλλον Άνοιξης και Καλοκαιριού !!!  
Φέρτε, λοιπόν, γρήγορα την Άνοιξη και το Καλοκαίρι στο κοινωνικό τοπίο, προβάλλετε το πολιτιστικό οπλοστάσιο  της Πατρίδας μας, βοηθήστε να αλλάξουν νοσηρές νοοτροπίες, καλλιεργήστε ηθικές αξίες, αγωνιστείτε να αλλάξουν πολιτικές που ισοπεδώνουν με οριζόντιο τρόπο ότι έμεινε όρθιο, αλλά και δημιουργούν εντάσεις, μίσος και βίαιες συμπεριφορές που δεν αρμόζουν σε μια κοινωνία που πιστεύει στους δημοκρατικούς θεσμούς.

Πιστεύω ακράδαντα ότι οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί θα βοηθήσουν να επιτύχουν αυτοί οι στόχοι. Οι πεταλούδες δεν μπορούν να ζήσουν τον χειμώνα, δεν αντέχουν  στη βροχή !!!

Το παρακάτω video το αφιερώνω στον  ΕΛΛΗΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ.


Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Ανάγνωση και δημιουργία




Ο Καθηγητής της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ουλμ δρ Μάνφρεντ Σπίτσερ   στην ομιλία του με θέμα «Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα» με επιστημονικά επιχειρήματα τόνισε τη σπουδαιότητα της ανάγνωσης. Η ανάγνωση είναι μια γνωστική διαδικασία κατά την οποία «ο εγκέφαλός μας μεταφράζει τις γραφικές παραστάσεις που προσλαμβάνει σε φωνητικά ερεθίσματα και στη συνέχεια σε σημασιολογικές έννοιες. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τη μετάφραση των ακουστικών ερεθισμάτων (όταν ακούμε μια ιστορία) αλλά σε πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Για παράδειγμα, η διαφορά μεταξύ των φθόγγων “μπα” και “πα” αγγίζει μόλις τα 40 χιλιοστά του δευτερολέπτου (msec). Παρ’ όλα αυτά, αν ο εγκέφαλος δεν μπορεί να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ των δύο, τότε κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία κατά την ανάγνωση και κατά συνέπεια σε μαθησιακά προβλήματα».
Με αυτή τη γνωστική διαδικασία το άτομο μαθαίνει. Όμως, σύμφωνα με τον Μάνφρεντ Σπίτσερ, πίσω από τη διαδικασία της μάθησης κρύβεται η ικανότητα του εγκεφάλου να μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με τις εμπειρίες που αποκτά και επεξεργάζεται. «Είναι δηλαδή σαν ένα είδος περιφερειακού (hardware) το οποίο αλλάζει συνεχώς, λειτουργικά και δομικά, ανάλογα με το λογισμικό (software) που καλείται να “τρέξει” – σκεφτόμαστε, αντιλαμβανόμαστε, κάνουμε ένα σωρό πράγματα με τον εγκέφαλό μας και όλα αυτά αλλάζουν ανάλογα με τα όσα συναντούμε στην πορεία. Αυτό ονομάζεται νευροπλαστικότητα, ή αλλιώς μάθηση» μας εξηγεί ο δρ Σπίτσερ. 

Πηγή: Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» (Science) ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  27/11/2011

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2013

Μιλάτε στα παιδιά !



Ο αυστριακός «γκουρού» της ψυχιατρικής και επικεφαλής της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ουλμ δρ Μάνφρεντ Σπίτσερ μιλώντας με θέμα: «Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα», ανέφερε μεταξύ των άλλων για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου στα παιδιά:
 «Αν δεν υπάρχουν αρκετά ερεθίσματα, δηλαδή αρκετή ομιλία από το οικογενειακό μας περιβάλλον, τότε ο εγκέφαλος δεν μαθαίνει να απορροφά γνώση. Πιστεύω λοιπόν ότι οι γονείς πρέπει να ξεκινούν να μιλούν στα παιδιά τους από πολύ νωρίς. Ως ψυχίατρος, γνωρίζω ότι οι μητέρες που πάσχουν από κατάθλιψη τείνουν να μιλούν λιγότερο στα παιδιά τους, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών. Αν όμως εκείνες διδάσκονταν να ασχολούνται περισσότερο με τα παιδιά τους, ενδεχομένως το πρόβλημα να μην ήταν τόσο μεγάλο»
Εξίσου καταστροφικές για την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών, προσθέτει, είναι η τηλεόραση και η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. «Η προσωπική μου συμβουλή προς τους γονείς είναι να τα κρατήσουν μακριά από την τηλεόραση όσο περισσότερο μπορούν. Όπως επίσης και από τις νέες τεχνολογίες γενικότερα, ακόμη και στο σχολείο. Δεν υπάρχει μελέτη που να αποδεικνύει ότι η χρήση τους βοηθά τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών, αντίθετα υπάρχει πολλή παραπλανητική διαφήμιση γύρω από κάτι το οποίο δεν ισχύει».
Πηγή: Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» (Science) ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  27/11/2011