Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2020

ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ο ΛΟΓΟΣ

 

 Δε χρειάζεται κανείς να κάνει σύγκριση μεταξύ της δια ζώσης και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από  παιδαγωγικής και διδακτικής πλευράς. Τα πλεονεκτήματα της δια ζώσης διδασκαλίας είναι πολλά και δε χρειάζεται κανείς να τα απαριθμήσει.

Γιατί όμως αυτόν τον καιρό λαμβάνει χώρα η εξ αποστάσεως διδασκαλία; Είναι προφανές. Διανύουμε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για την υγεία όλων των πολιτών, επομένως αυτή η μορφή της εκπαίδευσης καθίσταται αναγκαία. Φανταστείτε, αν ζούσαμε μερικά χρόνια πιο πριν. Τα σχολεία θα έκλειναν και δεν θα ήταν εφικτή καμία επικοινωνία του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του.

Θεωρώ, ότι για να εκτιμήσει κανείς ένα αγαθό πρέπει να σκεφτεί τι θα συνέβαινε αν αυτό το αγαθό δεν το είχε. Μα θα μου πει κάποιος: «τι θέλεις να μας πεις, δεν πρέπει να προοδεύει η κοινωνία; θέλεις να ζούμε στην εποχή των γονέων μας;». Δε θέλω να πω αυτό ακριβώς, θέλω όμως να τονίσω ότι για να μπορεί κανείς να απολαύσει και να εκτιμήσει ένα αγαθό που απέκτησε στην πορεία της ζωής του, πρέπει να αναλογιστεί πώς ήταν η κατάσταση λίγο πιο πριν. Αυτό και μόνο εννοώ, ότι αξίζει κανείς να το δει το θέμα και από αυτή τη σκοπιά, για να λιγοστέψει η πολλή γκρίνια.

Τα αναφέρω αυτά εξαιτίας της έντονης συζήτησης που δημιουργήθηκε, επειδή δεν είχε προβλεφθεί εξ αρχής να δοθεί από την εταιρεία CISCO ικανός αριθμός ψηφιακών πόρων με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η επικοινωνία. Έμεινε όμως (από αυτήν την καινοτομία) το μεγάλο μειονέκτημα που κάποιοι μαθητές δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή (συνδέσεις WIFI, υπολογιστές) για να παρακολουθήσουν ακώλυτα τις διδασκαλίες. Ναι, αυτό είναι ένα θέμα που η πολιτεία πρέπει να το αντιμετωπίσει άμεσα. Προτείνω, λοιπόν: Κάθε μαθητής που δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο και δεν διαθέτει υπολογιστή, να του δίνεται, στο πλαίσιο της δωρεάν παιδείας,  ελεύθερη σύνδεση και ταμπλέτα από το σχολείο που θα έχει διαθέσει το υπουργείο.

Με την ευκαιρία που θίγω το θέμα της εξ αποστάσεως διδασκαλία, θέλω να εξάρω την σπουδαία προσπάθεια του εκπαιδευτικού για να φέρει εις πέρας αυτό το έργο. Ο εκπαιδευτικός για να άρει σ’ ένα μεγάλο βαθμό το μειονέκτημα της μη άμεσης επικοινωνίας με τους μαθητές του, πρέπει να εμπλουτίσει έτι περισσότερο το διδακτικό του υλικό. Να φτιάξει, δηλαδή, διαφάνειες των βασικών σημείων του μαθήματος, να προβάλει φωτογραφίες, να συνδεθεί με κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα (φωτόδενδρο κ.λπ.) και να τα προβάλει την κατάλληλη στιγμή, να αναρτήσει στο eclass σημειώσεις ή ασκήσεις, προκειμένου να λάβει τις απαντήσεις των μαθητών του και να τις ελέγξει, να φτιάξει ερωτηματολόγια αξιολόγησης κ.λπ. κ.λπ. Έτσι, το έργο της προετοιμασίας του είναι πολύ απαιτητικό και χρονοβόρο, ακόμη (ίσως κάποιες φορές) και από το αντίστοιχο της άμεσης διδασκαλίας …

Εύχομαι καλή δύναμη στους εκπαιδευτικούς μας αλλά και στους μαθητές μας. Η δύσκολη εποχή θα περάσει και γρήγορα (θέλω να πιστεύω) όλα θα επανέλθουν στη φυσιολογική τους κατάσταση.    

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου