Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Αποκαλυπτήρια της αρχιτεκτονικής αναπαράστασης του παλατιού του Οδυσσέα



Αναπαράσταση του Παλατιού του Οδυσσέα

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων της αρχιτεκτονικής αναπαράστασης του παλατιού του Οδυσσέα στο Σταυρό της Ιθάκης, την Κυριακή 14 Ιουλίου 2013.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο κ. Γιάννης Δ. Καραντζής, Επίκουρoς Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών. Ο ομιλητής μεταξύ των άλλων τόνισε:
Γιάννης Δ. Καραντζής
«Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική αναπαράσταση του Παλατιού του Οδυσσέα (του Μεγάρου και των γύρω κτηριακών εγκαταστάσεων) που σχεδίασε και κατασκεύασε ο Ιταλός Αρχιτέκτονας κ. Bruno Mazzali, ένας αρχιτέκτονας με πολλές περγαμηνές στο χώρο της επιστήμης του, φίλος της Ιθάκης, γεγονός που το αποδεικνύει με την διαμονή του για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα του έτους στο σπίτι του στους Αγίους Σαράντα της Ιθάκης.
Το θαυμάσιο αυτό έργο, που ήταν αρχική ιδέα του ιδίου του αρχιτέκτονα, δεν είναι δημιούργημα της φαντασίας αλλά πιστή αναπαράσταση του παλατιού ως προς τις διαστάσεις του, σχεδιασμένο  υπό κλίμακα με αυστηρή καταμέτρηση επί του εδάφους.
Η κατασκευή του στηρίχθηκε σε επιστημονικά δεδομένα. Συγκεκριμένα:
1.     Στη συστηματική μελέτη των Ομηρικών κειμένων, του τοπίου και των αρχιτεκτονικών ευρημάτων.
2.     Στην επιστημονική ανακοίνωση των αρχαιολόγων Καθηγητών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων της κ. Κοντορλή και του κ. Παπαδόπουλου, η οποία έγινε αρχικά τον Αύγουστο του 2010 στην Ιθάκη και στη συνέχεια τον Μάρτη του 2013 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου του Νέου Ψυχικού εμπλουτισμένη με περισσότερα δεδομένα και με πλήθος αρχιτεκτονικών σχεδιαγραμμάτων και αναπαραστάσεων του αρχιτέκτονα κ. Δημήτρη Σκυργιάννη. Στη μελέτη αυτή, που είναι υπό δημοσίευση σε ξένο επιστημονικό περιοδικό εγνωσμένου κύρους, οι παραπάνω αρχαιολόγοι Καθηγητές υποστηρίζουν ότι τα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής του Αγίου Αθανασίου – Σχολής Ομήρου αντιστοιχούν στο Ανάκτορο του Οδυσσέα.
3.     Σε επιστημονικές μελέτες του Αρχιτέκτονα κ. Bruno Mazzali γύρω από την αρχιτεκτονική της Μυκηναϊκής εποχής. Ο εν λόγω αρχιτέκτονας έχει μελετήσει σε βάθος την αρχιτεκτονική της Μυκηναϊκής εποχής.
Το παρόν έργο συμπληρώνεται από επεξηγηματικό υπόμνημα σε τρεις γλώσσες, που δίνει πληροφορίες για τους επιμέρους χώρους του ανακτόρου και φωτογραφικό υλικό με το οποίο γίνεται αναγωγή των διαφόρων μερών του προπλάσματος στη σημερινή εικόνα του ανακτόρου της περιοχής Αγίου Αθανασίου-Σχολής Ομήρου.
Έτσι, η παρούσα αρχιτεκτονική αναπαράσταση, θεωρώ, ότι θα αποτελέσει ένα σπουδαίο διδακτικό και πληροφοριακό υλικό για τον κάθε επισκέπτη.
Το έργο αυτό πέρα από την αρχιτεκτονική, καλλιτεχνική, αρχαιολογική και ιστορική του αξία συμβάλλει τα μέγιστα στην προβολή της ΙΘΑΚΗΣ, της Ιθάκης του Νόστου, της Αναζήτησης και του Προορισμού, της Ιθάκης που αξίζει πολλά αλλά δυστυχώς εισπράττει λίγα.   
Η κατασκευή αυτού του έργου, που την χρηματοδότησε ο Κοινωφελής Όμιλος Σταυρού, είναι μία πράξη αντίστασης στην οικονομική, πολιτιστική, κοινωνική ύφεση και στη χαλάρωση  των αξιών που βιώνουμε σήμερα. Είναι μία πράξη που σκορπίζει φως αισιοδοξίας για να ζεστάνει και να αφυπνίσει όλους μας καθώς προέρχεται από άτομα ικανά, με ζήλο και μεράκι για να προσφέρουν στην τοπική κοινωνία, που κοιτάζουν μπροστά, που ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.  Είναι μια πράξη αθόρυβη, ενωτική, δημιουργική με προεκτάσεις που αποβλέπουν στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου αλλά και συγχρόνως μια πράξη που παράγει πολιτισμό και αποδεικνύει σε όλους μας ότι υπάρχει και η άλλη Ελλάδα, η Ελλάδα που προοδεύει, η Ελλάδα που πρωτοπορεί, η Ελλάδα της Τέχνης των Γραμμάτων και του Πολιτισμού (και να μου επιτρέψετε να προσθέσω: Η Ιθάκη που προοδεύει, η Ιθάκη που πρωτοπορεί, η Ιθάκη της Τέχνης των Γραμμάτων και του Πολιτισμού). Και δεν κάνω τυχαία αυτήν την προσθήκη, γιατί η Ιθάκη έχει αποδείξει περίτρανα ότι πάντοτε πρωτοστατεί σε πολιτιστικές δραστηριότητες: Φόρκυνας, με τις θεατρικές παραστάσεις, Φήμιος, με τα φεστιβάλ θεάτρου και Μουσικής, Κοινωφελή Σωματεία, με τις μουσικές βραδιές, τα λαϊκά πανηγύρια, τις παρουσιάσεις βιβλίων, τις εκθέσεις ζωγραφικής κτλ. Επιστήμονες, συγγραφείς, λογοτέχνες, ποιητές, με τα αξιόλογα έργα τους. Όλα τούτα ανοίγουν διαύλους επικοινωνίας, προκαλούν συλλογικές δράσεις και μετατρέπουν τη ζοφερή καθημερινότητα σε ευχάριστη και αισιόδοξη αναμονή για ένα καλύτερο αύριο.
Αυτά είναι τα δυνατά όπλα μας για την αντίσταση στην οικονομική ύφεση και την προοπτική μιας καλύτερης ημέρας. Όπως η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη είχε τονίσει: «Η Ελλάδα, πρέπει να πρωταγωνιστεί για τον πολιτισμό. Αυτό είναι η κληρονομιά μας, η περιουσία μας και αν το χάσουμε δεν είμαστε κανείς».


Τελειώνοντας θα μου επιτρέψετε να απευθύνω μία έκκληση προς όλους τους φορείς της Ιθάκης: Να αγωνιστούν με συντονισμένη προσπάθεια, ώστε να συνεχιστούν οι ανασκαφές και η διαμόρφωση του χώρου στην περιοχή του Αγίου Αθανασίου – Σχολής Ομήρου. Να αγωνιστούν σε πείσμα όλων αυτών που θέλουν να υποβαθμίσουν τη σημασία και τα αποτελέσματα των ανασκαφών και να προβάλουν εμπόδια χρησιμοποιώντας ευτελή επιχειρήματα. Τα αρχαιολογικά ευρήματα, ανεξάρτητα σε ποια εποχή ανήκουν, οφείλουμε να τα προστατεύουμε. Είναι υποχρέωση όλων, πολύ δε περισσότερο της αρχαιολογικής υπηρεσίας.  
Έχω την πεποίθηση ότι η σημερινή πρωτοβουλία αλλά και η αρχαιολογική έκθεση του κ. Δημήτρη Παΐζη – Δανιά, που θα γίνει σε λίγες ημέρες στο Σταυρό της Ιθάκης θα δώσουν σημαντική ώθηση για τον παραπάνω στόχο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου