Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016

Παρουσίαση του βιβλίου από την Αναστασία Ευσταθίου




Σχέδια Μαθήματος για το Δημοτικό Σχολείο
Από τη Θεωρία στην πράξη
Επιμέλεια: Γιάννης Καραντζής και Νίκος Μάνεσης
Παρουσίαση: Ευσταθίου Αναστασία, Δ/ντρια του 2ου Δ.Σ. Ακράτας 

Στην ηλικία που είμαι δεν με τρομάζουν τα πολυσέλιδα βιβλία. Αντίθετα, χαίρομαι και απολαμβάνω την ανάγνωσή τους. Ειδικά όταν πρόκειται για επιστημονικό βιβλίο που αφορά εφαρμογή της διδασκαλίας στην πράξη, τότε ακόμα καλύτερα. Μία φορά ανάγνωσης δεν φτάνει. Έρχομαι και επανέρχομαι, ανάλογα με το ενδιαφέρον που έχω διδάσκοντας στη συγκεκριμένη τάξη.
Ο λόγος για τα Σχέδια Μαθήματος για το Δημοτικό Σχολείο, εκδ. Γκότση με περιεχόμενο 672 σελίδων, παρακαλώ. Ούτε ένα ούτε δύο Σχέδια μαθήματος, αλλά 95 σε αυτό το «βιβλίο-οδηγό», όπως το ονομάζει η επιστημονική ομάδα που το εμπνεύστηκε. Και μάλιστα οι δημιουργοί τους είναι 16 δάσκαλοι δημοτικών σχολείων που καταθέτουν Σχέδια ήδη υλοποιημένα σε «πραγματικές» τάξεις ελληνικών σχολείων με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία και τις αδυναμίες τους. Δάσκαλοι με γνώσεις, προσόντα μα κυρίως με εμπειρία και μεράκι, μιας και τυχαίνει να γνωρίζω αρκετούς από αυτούς. Κάτι τα μεταπτυχιακά, κάτι τα συναδελφικά έχεις άποψη για τη δουλειά των περισσοτέρων εκ των δημιουργών αυτών. Την επιμέλεια του βιβλίου «ενορχήστρωσαν» ο καθηγητής του Παν. Πατρών, Γιάννης Καραντζής και ο σχ. σύμβουλος Νίκος Μάνεσης, έμπειρα και τα δυο στελέχη της εκπαιδευτικής κοινότητας και μέντορες, με πολύ κατατοπιστικές εισαγωγές και ένα απαραίτητο εισαγωγικό σημείωμα εν είδει θεωρητικού πλαισίου που αναλύει τη φιλοσοφία του πονήματός τους.
Τα Σχέδια μαθημάτων που συμπεριλαμβάνονται στον καλαίσθητο τόμο καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα γνωστικών αντικειμένων του δημοτικού σχολείου. Από την πολύπαθη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, τα Φυσικά, την Ιστορία μέχρι και τα Θρησκευτικά. Σχέδια για όλες τις τάξεις αλλά και για διθέσιο δημοτικό σχολείο. Οι ψαγμένοι εκπαιδευτικοί θα βρουν και Σχέδια για project, αγαπημένη μαθησιακή διαδικασία αυτών που ψάχνουν το ενδιαφέρον στο δημόσιο σχολείο και θέλουν να ικανοποιήσουν, κυρίως, την ανάγκη τους να «μαθαίνουν» οι μαθητές τους ολιστικά.
Κάθε Σχέδιο ακολουθεί το ίδιο μοτίβο: Τάξη που απευθύνεται, γνωστικό αντικείμενο, ενότητα, συγκεκριμένο μάθημα και βεβαίως ο απαιτούμενος χρόνος για την υλοποίηση όλων των σταδίων του. Ακολουθούν οι διδακτικοί στόχοι, η διδακτική προσέγγιση, αναφορά στις προαπαιτούμενες γνώσεις και σύντομη περιγραφή. Η δομή του μαθήματος ακολουθεί το στάδιο της αρχικής αξιολόγησης (προετοιμασία), την επαφή με τα νέα δεδομένα, την επεξεργασία, τον αναστοχασμό και την αξιολόγηση κυρίως με ενδεικτικά Φύλλα Εργασίας. Κάθε δημιουργός παραθέτει τη σχετική βιβλιογραφία και δικτυογραφία και πιο αναλυτικά τα προτεινόμενα λογισμικά.
Βρήκα πολύ ενδιαφέροντα τα Σχέδια και πολύ εφικτά να εφαρμοστούν στην τάξη. Καλογραμμένα, εύστοχα, βασισμένα στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης, καθώς περιλαμβάνουν και χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας. Είναι σύντομα κι αυτό αρέσει στους δασκάλους της πράξης. Παρουσιάζουν τόσα όσα πρέπει να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός με την τάξη του και επιπροσθέτως να δώσει βάρος στον μαθητή που δυσκολεύεται. Δεν ξεπερνούν τις 6 με 7 σελίδες, πράγμα που σημαίνει για τον ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό που θέλει να εφαρμόσει ένα από τα Σχέδια ότι καλύπτεται η στοχοθεσία, η διδακτική προσέγγιση και η αξιολόγηση της παρέμβασής του. Πολλά Φύλλα Εργασίας με δραστηριότητες παρουσιάζονται όπως δίνονται στον μαθητή έγχρωμα με τις φωτογραφίες, τα σχεδιαγράμματα, τους χάρτες, την εκφώνηση και την πηγή της πληροφορίας. Πρόκειται για μία έκδοση επιμελημένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρειά της (σχεδιασμός έκδοσης: Γιάννης Πικραμένος, επεξεργασία εικόνων: Κωνσταντίνος Γκότσης, Εκτύπωση –Βιβλιοδεσία: Ταχύτυπο)
Το βιβλίο αυτό ενώνει τη θεωρία με την πράξη και είναι κατά τη γνώμη μου απαραίτητο εργαλείο για κάθε δάσκαλο που θέλει να κάνει τη διαφορά στην τάξη του. Θα πρέπει να βρίσκεται στη βιβλιοθήκη κάθε σχολείου. Το βιβλίο συνοδεύεται με cd με όλα τα Σχέδια και τους προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, ώστε να δίνεται η δυνατότητα αυτόματης πρόσβασης. Αναζητήστε το! Ένα βιβλίο που δεν θα μείνει στο ράφι, αλλά θα αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των δασκάλων της πράξης.
Εκδ. Gotsis, Σελ.672
ISBN 978-960-9427-26-5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου