Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

50η ΘΛΙΒΕΡΗ ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΕΙΣΒΟΛΗΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ.

                                  ΜΝΗΜΗ ΗΡΩΩΝ. 

                                   ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ 

    

Της Αμμοχώστου.

           ...πε τους γιέ μου τζαι για τα τέλια.
              Τζαι για το γαίμαν πε τους γιέ μου
              που μες στην καρκιάν μας μαύρον ένι.

Νεκρή λαλείς μου εν τούτη η πόλη
εν ολοζώντανη λαλώ σου
φωνές ακούω στην αγοράν της
εν ανοιχτός τζι ο καφενές.

Θωρείς εσούνι όφτσιερες στράτες
εγιώνι θωρώ τες ενγεμάτες
θωρώ στα καντούνια της αρκάτες
λεωφορεία στον σταθμόν.
(.......)

Φωτογραφίζουνται κάτι τουρίστες
πας στ' Οθέλλου τ' ωραίον κάστρον
κάμνουν γυρόν τ' Άη Γιωρκού.

-Εν ούλλα σίσιν πουδαμέσα
να μείνω δακάτω θέλω τζι άλλον-
ακούω τον  ξένον να λαλεί.

-Στ αρχαία της Έγκωμης να πάτε
τζαι παρατζιεί στην Σαλαμίναν
να δείτε θέατρον  ξακουστόν
τζαι στο ποάζιν να λουστείτε
έσει η θάλλασσα γλυτζύν νερόν.

Στο καλόν λαλώ του γιέ μου
εν ούλλα θαύμαν  όπως τα πες
εν ούλλα καλά σαν τα λαλείς
άμαν τα δεις τζαι ποθαυμάσεις
άμαν τα δεις τζαι ποσπαστείς
με τούτα  ούλλα τζι όσα είδες
ανταν στη χώραν σου στραφείς
πε τους γιέ μου τζαι για τα τέλια.

Τζαι για το γαίμαν πε τους γιέ μου
που μες στην καρκιάν μας μαύρον ένι.

Κάτι να κάμουσιν να δούσιν
να το συνάξουν τζειν το τέλιν
να σταματήσει τουν το κακόν.
Ούλλοι να σαίρουνται  όπως εσούνι
αέραν τζι  ήλιον της Αμμοχώστου
την άμμον την θάλασσαν τον γιαλόν.

Φορτία ελπίδες, πας στο χώμαν
μοσκομυρίζουν οι πορτοκαλιές
γρουσή Αμμόχωστος νέφκεις μου να 'ρτω
θωρώ σε μόνον που τα τέλια.
Μ' αμμένεν φέτος εννάν του γρόνου
χάριν θα δώκει ο Θεός,
μες στο λιμάνιν σου έναν καράβιν
φορτίον το δίτζιον να ξεφορτώνει
να σβήνει τ' αφτούμενον λαμπρόν.

Τζι εννά 'ρτουν ούλλοι που την πόλιν
τζαι που τον κάμπον ούλλοι εννά 'ρτουν
κομμάτιν δίτζιον να γυρέψουν
να πιάσουν ούλλοι μερτικόν.

γλωσσάρι

τέλια : συρματοπλέγματα
γαίμαν:αίμα
καρκιά :καρδιά
ένι: είναι 
όφτσιερες: άδειες
αρκάτες: εργάτες 
ποσπαστείς: ξεμπερδέψεις
λάμνε: πήγαινε
λαλώ σου :  σου λέω
στραφείς : επιστρέψεις
συνάξουν: μαζέψουν
Ποάζιν: Πογάζιν, φημισμένη παραλία
κοντά στη Σαλαμίνα
σαίρουνται: χαίρονται
νέφκεις: γνέφεις
μερτικόν : μερίδιο 

           Σωτήρης Π. Βαρνάβας
          υπό έκδοση ποιητική
          συλλογή στην κυπριακή
          διάλεκτο (στον τύπο)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου