Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ "ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΜΑΖΙ..."

"ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΜΑΖΙ (Ιδέες για διαφοροποιημένη διδασκαλία στο Νηπιαγωγείο)"
Συγγραφείς: Αθηνά Σκανδάμη και Μαρία Μαχτή
 
Είναι γνωστό ότι ο εκπαιδευτικός κατορθώνει να υπερνικά κάποια εμπόδια και να βρίσκει λύσεις κατά τη διδασκαλία του σε τάξεις όπου οι μαθητές παρουσιάζουν αισθητές ατομικές διαφορές σε γνωστικό, συναισθηματικό και περιβαλλοντικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, μπορεί να εξατομικεύσει την εργασία του, όπου αυτό είναι δυνατό, ή να βοηθήσει τους μαθητές του μέσα από τον θεσμό της ενισχυτικής διδασκαλίας, της παράλληλης στήριξης, των τμημάτων ένταξης ή καλύτερα μέσα από την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι το είδος εκείνο της διδασκαλίας που λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη διαφορετικότητα των μαθητών. Ο εκπαιδευτικός, αξιοποιώντας τις διάφορες μεθόδους, τα μέσα και τα υλικά που ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε μαθητή, στοχεύει στη βελτίωση του μαθησιακού επιπέδου όλων των μαθητών (ο κάθε μαθητής αποκομίζει και οικοδομεί το μερίδιο της γνώσης σύμφωνα με τις ικανότητές του) με έναν ασύγχρονο τρόπο μέσα από ιεραρχημένες δραστηριότητες.
Το αποτέλεσμα αυτό επιτυγχάνεται με την ενεργό συμμετοχή όλων των μαθητών σε ομάδες εργασίας και με στοχευμένες δραστηριότητες που είναι προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα και στις κλίσεις τους. Η όλη προσπάθεια απαιτεί σχεδιασμό, εκ μέρους του εκπαιδευτικού, ο οποίος να βασίζεται στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Εξυπακούεται ότι ο εκπαιδευτικός γνωρίζει άριστα τις ανάγκες και τις γνώσεις των μαθητών του, καθώς επίσης και ότι είναι κάτοχος του γνωστικού αντικειμένου σε άριστο βαθμό. 
Αυτά τα προσόντα που απαιτείται να έχει ο εκπαιδευτικός για να εφαρμόσει στην τάξη του μια διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι φανερό ότι τα διαθέτουν σε μεγάλο βαθμό οι συγγραφείς του παρόντος βιβλίου, οι κυρίες Αθηνά Σκανδάμη και Μαρία Μαχτή. Σε αυτή τη διαπίστωση καταλήγω, γιατί οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δεν εφάρμοσαν απλώς τη διαφοροποιημένη διδασκαλία σε μία μεικτή τάξη με μικροδιαφορές στην επίδοση αλλά ενέταξαν παιδιά που φοιτούσαν σε τάξεις ένταξης σε τάξεις τυπικής ανάπτυξης. Με άλλα λόγια εφάρμοσαν (εγκαινίασαν) ένα μοντέλο ένταξης και συμπερίληψης νηπίων με οποιαδήποτε μορφή δυσκολίας σε μια τάξη τυπικής ανάπτυξης.
Αυτή η σπουδαία συνεργασία των δύο εκπαιδευτικών ασφαλώς οικοδομήθηκε σ' ένα περιβάλλον αγάπης για το μαθητή, επίπονης εργασίας και ισχυρής θέλησης για ένα καλύτερο αποτέλεσμα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η εργασία τους αυτή προβάλλεται μέσα από τις σελίδες μιας επιμελημένης και καλά σχεδιασμένης έκδοσης, που είναι οργανωμένη σε εννέα (9) θεμελιώδεις ενότητες για τα παιδιά του νηπιαγωγείου. Επομένως, είναι ένα εργαλείο έγκυρο και αξιόπιστο, γιατί αντικατοπτρίζει την καθημερινή εργασία που πραγματοποιήθηκε στην πράξη και επιβεβαιώνει την προτροπή της επιστημονικής κοινότητας ότι είναι απαίτηση των καιρών μας η ένταξη και η συμπερίληψη των μαθητών με μαθησιακές αδυναμίες σε τάξεις τυπικής ανάπτυξης.
Η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει πληθώρα διαβαθμισμένων δραστηριοτήτων και φύλλων εργασίας, που κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να τροποποιεί προσθέτοντας ή αφαιρώντας δραστηριότητες και προσαρμόζοντάς τες στο επίπεδο των μαθητών του.
Η έγχρωμη έκδοση και η παρουσίαση των θεμάτων των διαφόρων εννοιών από τρεις συμμαθητές των παιδιών κάνει το παρόν πόνημα πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον από τους μαθητές και πιο πειστική την πρόταση των συγγραφέων ότι σκοπός του βιβλίου είναι να προτείνει πρακτικές, που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε τάξεις που φιλοξενούν τμήματα ένταξης ή σε ειδικά σχολεία που συστεγάζονται ή γειτνιάζουν με δομές Γενικής Αγωγής.
Συγχαίρω θερμά την Αθηνά Σκανδάμη και τη Μαρία Μαχτή, δύο εξαίρετες εκπαιδευτικούς (έχω ιδίαν αντίληψη), για τη θαυμάσια δουλειά τους και τις εύχομαι να μας δώσουν στο μέλλον κι άλλες αξιόλογες εκδόσεις.
                                              Γιάννης Δ. Καραντζής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου