Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2013

Το σύνδρομο Asperger: Κύρια χαρακτηριστικά και τρόποι αντιμετώπισης




Το Σύνδρομο Άσπεργκερ (Asperger) θεωρείται πάθηση που ανήκει στις διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος γιατί, όπως και ο κλασσικός Αυτισμός, είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο επικοινωνίας και τις σχέσεις ενός ατόμου με το περιβάλλον του. Με άλλα λόγια μπορούμε να πούμε ότι το σύνδρομο Asperger είναι μια πιο ήπια μορφή αυτισμού, γιατί αφενός τα άτομα αυτά έχουν λιγότερα προβλήματα με τη λεκτική επικοινωνία και αφετέρου έχουν συνήθως μέση ή και ανώτερη νοημοσύνη και δεν παρουσιάζουν συνήθως μαθησιακές δυσκολίες όπως τα άτομα με αυτισμό. Πρέπει όμως να επισημάνουμε ότι ενδέχεται τα άτομα με το σύνδρομο Asperger να παρουσιάζουν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).
Τα χαρακτηριστικά των ατόμων με σύνδρομο Asperger και ο βαθμός της εμφάνισής τους διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Αναφέρουμε κάποια από αυτά: 



  • Πολλά άτομα με Asperger επιζητούν τις κοινωνικές συναναστροφές όμως δυσκολεύονται να τις αρχίσουν και να τις διατηρήσουν. Αυτό τους προκαλεί μεγάλο άγχος με αποτέλεσμα να οδηγούνται στην απομόνωση.
  • Δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν τα λόγια, τις πράξεις και τα συναισθήματα των άλλων (έλλειψη ενσυναίσθησης). 
  •  Δυσκολεύονται να αντιληφθούν τη σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας.
  • Ακολουθούν με εμμονή ρουτίνες (συγκεκριμένους τρόπους συμπεριφοράς) προσπαθώντας να καταστήσουν τον κόσμο γύρω τους λιγότερο μπερδεμένο και αγχωτικό.
  • Αναπτύσσουν ένα έντονο, σχεδόν εμμονικό ενδιαφέρον για κάποιο χόμπι ή απασχόληση (π.χ. συλλογές, ιδιαίτερες απασχολήσεις π.χ. με υπολογιστές). 
  • Τα άτομα με Asperger μπορεί να έχουν ιδιαίτερες αισθητηριακές δυσκολίες (έντονες ή άτονες) συχνά όμως σε σχέση με μία ή περισσότερες αισθήσεις (όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση, αφή). 
  •  Με την κατάλληλη υποστήριξη, τα άτομα με Asperger είναι απόλυτα ικανά να ζήσουν μια ολοκληρωμένη και ανεξάρτητη ζωή.

Ενδεικτικοί τρόποι αντιμετώπισης από τους εκπαιδευτικούς

  • Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εφαρμόζουν ένα κατά το δυνατό σταθερό τρόπο στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να χρησιμοποιούν οπτικά συστήματα, όπως ημερολόγια, λίστες ελέγχου, εικόνες και σημειώσεις που θα καθοδηγούν και θα διευκολύνουν την επικοινωνία αυτών των παιδιών.
  •  Να εμπλέκουν τους μαθητές σε δραστηριότητες εικαστικών (χειροτεχνίες, ζωγραφική κτλ) ή άλλες που τους προξενούν το ενδιαφέρον και δίνουν έμφαση στην τάξη, στην επικοινωνία και στην έκφραση των συναισθημάτων τους.
  • Να ενθαρρύνουν τους μαθητές τους σε κάθε προσπάθειά τους, να τους επιβραβεύουν και να τους εκδηλώνουν το ενδιαφέρον και την αγάπη τους.
  • Να φροντίζουν να συνδέουν απαραίτητα τις νέες πληροφορίες με τις προηγούμενες γνωστές, έτσι ώστε οι νέες να παρουσιάζονται ως συνέχεια των προηγουμένων και όχι ως κάτι καινούργιο και άγνωστο (αυτό ισχύει και για τα "κανονικα" παιδιά).
  •  Να τους εμπλέκουν σε δραστηριότητες με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών (γραφή κειμένων από τα παιδιά και γενικά χειρισμός Η/Υ). Επίσης, πρέπει να επισημάνουμε ότι η εργοθεραπεία βοηθά σημαντικά τα παιδιά με Asperger.
  • Να προστατεύουν τα παιδιά με Asperger από τον εκφοβισμό και τα πειράγματα.
  •  Να φροντίζουν, έτσι ώστε τα παιδιά αυτά να κάθονται στο θρανίο τους με συμμαθητές τους που είναι πρόθυμοι να επικοινωνήσουν μαζί τους και να τα βοηθήσουν.


Ενδεικτικές πηγές που θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες:

  •  Έλληνες ενήλικοι με ΑSPERGER και ΥΛΑ: Πατήστε εδώ
  •  Ελληνικό δικτυακό τόπο για τον Αυτισμό και τις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές: Πατήστε εδώ
  • Εταιρία Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου Αιτωλοακαρνανίας (ΕΨΥΠΕΑ):Πατήστε εδώ
  • Ινστιτούτο για τις διαταραχές επικοινωνίας: Πατήστε εδώ
  • Κατανοώντας τον μαθητή με σύνδρομο Asperger: Οδηγίες για εκπαιδευτικούς:Πατήστε εδώ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου