Ο Αμερικανός ψυχολόγος Albert
Bandura είναι ένας από τους πρωτοπόρους της θεωρίας της μάθησης που ακούει στο
όνομα: κοινωνική μάθηση.
Λέγοντας κοινωνική μάθηση εννοούμε «τη μαθησιακή συμπεριφορά, η οποία ρυθμίζεται,
επηρεάζεται και ελέγχεται από περιβαλλοντικούς παράγοντες κι όχι από έμφυτες ή
εσωτερικές δυνάμεις» (http://el.wikipedia.org/wiki/Κοινωνική
μάθηση).
Ο Albert
Bandura υποστηρίζει (ύστερα από μια σειρά από μελέτες και πειράματα) ότι τα
παιδιά παρατηρούν τα άτομα του περιβάλλοντός τους μιμούμενα τις κινήσεις ή τις
συμπεριφορές που βλέπουν και έτσι μαθαίνουν να συμμετέχουν στα δρώμενα, να
συνεργάζονται, να αντιδρούν και να αλληλεπιδρούν (Κολλιάδης, «Θεωρίες Μάθησης
και εκπαιδευτική πράξη» τόμος 2).
Παρόλο που η θεωρία του Albert Bandura δέχτηκε ισχυρή
κριτική από άλλους ψυχολόγους, διαφαίνεται ότι σημαντικό ρόλο στην εκδήλωση της
συμπεριφοράς των παιδιών παίζει η μίμηση των προτύπων. Ας αναλογιστούμε,
λοιπόν, πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η στάση,
η συμπεριφορά και το παράδειγμα του εκπαιδευτικού για τους μαθητές.
Συμπερασματικά, η θεωρία της κοινωνικής μάθησης του
Albert Bandura (http://el.wikipedia.org/wiki/Κοινωνική
μάθηση), την οποία «επέκτειναν πολλοί ψυχολόγοι, προτείνει ότι η
κοινωνική μάθηση που βασίζεται στην παρατήρηση είναι μια σύνθετη διαδικασία που
περιλαμβάνει τρία στάδια:
- έκθεση στις αντιδράσεις των άλλων
- μίμηση και πρόσκτηση των συμπεριφορών που βλέπει το άτομο
- μεταγενέστερη αποδοχή των πρότυπων πράξεων ως οδηγητικών στοιχείων της συμπεριφοράς του υποκειμένου»
Παρακολουθήστε
ένα video σχετικά με
το θέμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου